Leukemia Myeloid Kronik: Pesakit mampu miliki masa hadapan lebih baik | DagangNews Skip to main content

Leukemia Myeloid Kronik: Pesakit mampu miliki masa hadapan lebih baik

Oleh Dato Dr. Chang Kian Meng, Perunding Haematologis, Pusat Perubatan Sunway

Leukemia myeloid kronik (CML) adalah kanser sel darah putih yang merupakan 1 dalam setiap 8 kes leukemia di Malaysia (Laporan Pendaftaran Kanser Kebangsaan Malaysia 2007-11).

 

Tidak seperti kebanyakan kanser, CML ialah penyakit seumur hidup yang boleh menjejaskan pesakit - dari kesihatan mereka yang semakin merosot sehingga tahap diagnosis, memulakan rawatan, pematuhan rawatan dan pemantauan berkala untuk tindak balas penyakit.

 

Kemajuan dalam bidang perubatan telah meningkatkan hasil rawatan pesakit CML. Pesakit CML kini dirawat dengan perencat tyrosine kinase (TKI), sekumpulan ubat oral yang mengikat protein kanser tertentu, sekali gus menyebabkan kurang kerosakan pada sel normal.


 

Dato Dr. Chang Kian Meng
                                 Dato Dr. Chang Kian Meng

 


TKI telah memecahkan asas baru dalam rawatan kanser ketika ia ditemui 20 tahun lalu. Terutama, kemandirian keseluruhan dan kualiti hidup pesakit CML telah bertambah baik. Adalah dijangkakan bahawa pesakit CML boleh mempunyai jangka hayat yang hampir dengan populasi normal.

 

Pada masa ini, matlamat ideal rawatan CML adalah untuk mendapatkan penurunan tahap pesakit yang berpanjangan walaupun selepas pemberhentian rawatan.

 

Walau bagaimanapun, tidak semua pesakit bertindak balas secara optimum terhadap TKI dan sesetengah pesakit juga boleh hilang kawalan terhadap penyakit itu selepas beberapa ketika.

 

Tidak semua pesakit CML dapat mencapai dan mengekalkan tindak balas baik terhadap rawatan.

 

Sehingga 50% pesakit CML mungkin memerlukan perubahan terapi sepanjang tempoh rawatan klinikal penyakit mereka. Kadar kegagalan 5 tahun untuk TKI baris pertama boleh menjadi 30-50%, manakala TKI baris kedua dan ketiga masing-masingnya, mempunyai 60% dan 70% kadar kegagalan 5 tahun.

 

Tindak balas suboptimum dikesan apabila pesakit memulakan barisan pertama rawatan tetapi tidak menunjukkan peningkatan yang optimum dalam tempoh dua tahun pertama, atau apabila pesakit kehilangan kawalan yang baik terhadap penyakit selepas menjalani rawatan untuk beberapa lama, oleh itu memerlukan perubahan kepada baris kedua atau ketiga rawatan TKI.

 

Kegagalan TKI ini boleh disebabkan oleh penentangan terhadap rawatan atau tidak bertoleransi terhadap kesan sampingan TKI. Pada pesakit yang memerlukan pertukaran kepada TKI baris ketiga, separuh daripada mereka disebabkan oleh sikap tidak bertoleransi, dan separuh lagi daripada rintangan TKI.

 

Rintangan terhadap rawatan berlaku apabila gen sel kanser bermutasi, menjadikan TKI tidak dapat mengikat secara berkesan ke tapak reseptor protein kanser, sama seperti bagaimana anak panah telah kehilangan sasarannya.

 

Faktor lain yang mungkin merumitkan rawatan CML dan pilihan TKI ialah komorbiditi sedia ada pesakit (seperti penyakit jantung) yang boleh mengehadkan pilihan untuk terapi TKI. Untuk menambah kerumitan rawatan, TKI konvensional semasa menyasarkan tapak reseptor yang sama pada protein kanser, dan ini boleh menyebabkan ketahanan terhadap kelas ubat ini. Apabila ini berlaku, sehingga 30% pesakit yang pada mulanya bertindak balas terhadap rawatan akhirnya menjadi kebal.

 

Keperluan yang tidak dipenuhi

Sudah 20 tahun sejak TKI konvensional memberi impak yang ketara dalam kehidupan pesakit CML. Walau bagaimanapun, masih terdapat keperluan tidak dapat dipenuhi untuk pesakit CML yang menjalani rawatan barisan kemudian dengan pilihan semasa yang tersedia.

 

Apa yang kami harapkan untuk dicapai, terutamanya dengan rawatan talian terkemudian, adalah kawalan penyakit yang lebih baik, kadar kegagalan yang lebih rendah dan kurang kesan sampingan.

 

Apa yang telah kami pelajari dengan CML ialah lebih cepat kita mengawal penyakit ini, peluang menjadi lebih baik untuk berjaya dalam mencapai kadar meredakan penyakit, kemandirian keseluruhan dan kualiti hidup yang lebih baik untuk pesakit kami.

 

Untuk membantu pesakit kami mengatur hala tuju perjalanan mereka dengan jayanya, kami perlu membangunkan lebih banyak pilihan untuk pesakit CML kami. - DagangNews.com

 

Penulis merupakan pakar dalam bidang hematologi dan perubatan pemindahan dan berpangkalan di Pusat Perubatan Sunway.