Universiti Heriot-Watt Malaysia umum pelantikan Andrew Sill sebagai pengerusi lembaga pengarah | DagangNews Skip to main content

Universiti Heriot-Watt Malaysia umum pelantikan Andrew Sill sebagai pengerusi lembaga pengarah

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 9 Mei – Universiti Heriot-Watt Malaysia (HWUM) mengumumkan pelantikan Andrew Sill sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah universiti tersebut, berkuat kuasa 1 Mei 2024.

 

Membawa bersamanya pengalaman selama tiga dekad sebagai ahli bank antarabangsa merentasi pelbagai
pasaran termasuk Malaysia, Singapura, India, Thailand, Indonesia, dan United Kingdom, Sill mengambil alih peranan baharunya dengan banyak kepakaran dalam kepimpinan strategik, merentas sempadan ketersambungan, dan pertumbuhan hasil.

 

Pengetua dan Naib Canselor Universiti Heriot-Watt, Profesor Richard A. Williams mengalu-alukan pelantikan Sill, menekankan sumbangan yang tidak ternilai yang akan diberikan oleh pengalamannya membawa kepada wawasan global universiti itu.

 

Prof Williams berkata, pengalaman besar Sill dalam industri perbankan, di samping peranan kepimpinan beliau di firma global terkemuka seperti RBS Malaysia dan Perbankan Komersial di HSBC di Malaysia, melengkapkan beliau dengan pandangan yang tidak ternilai.

 

"Kepakaran beliau akan banyak menyumbang kepada misi kami untuk memacu impak global melalui penyelidikan dan inovasi yang inovatif,” ujar beliau.

 

 

Heriot-Watt University Malaysia

 

 

Provos dan CEO Universiti Heriot-Watt Malaysia, Profesor Mushtak Al-Atabi berkata, beliau yakin keupayaan Sill untuk memacu kecemerlangan akan menyokong aspirasi universiti.

 

"Sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah yang baharu, beliau akan memainkan peranan penting dalam memajukan  wawasan kami untuk pendidikan yang didorong oleh tujuan dan akan sangat menyokong pembangunan berterusan kami di Malaysia dan seterusnya,” kata beliau.

 

Mengulas mengenai pelantikannya, Sill berkata, sebagai warga Britain yang menetap dan bekerja di Malaysia sejak 2008, beliau teruja dengan peluang untuk menyokong pertumbuhan berterusan universiti dan pembangunan peluang pembelajaran di Malaysia bertaraf dunia dan seterusnya.

 

"Pendidikan mempunyai kuasa untuk mengubah kehidupan dan saya gembira menjadi sebahagian daripada institusi yang komited kepada kecemerlangan dan inovasi di peringkat global,” kata Sill.

 

 

Heriot-Watt University Malaysia

 

 

Sepanjang kerjayanya, Sill telah diiktiraf atas sumbangan cemerlangnya kepada sektor perbankan dan perdagangan antarabangsa. Tempoh beliau sebagai Pengerusi British Malaysian Chamber of Commerce (BMCC) dari 2015 hingga 2020 menekankan dedikasinya untuk memupuk kerjasama dan memudahkan pertumbuhan perdagangan dan pelaburan antara negara.

 

Sebagai menghargai jasanya, beliau telah dianugerahkan pingat MBE (Ahli Perintah Empayar British) oleh mendiang Ratu Elizabeth II pada September 2020. - DagangNews.com