AMMB diunjur capai pertumbuhan untung bersih setahun penuh 7%, dividen lebih tinggi — RHB IB | DagangNews Skip to main content

AMMB diunjur capai pertumbuhan untung bersih setahun penuh 7%, dividen lebih tinggi — RHB IB

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 15 Mei - AMMB Holdings Bhd, kumpulan perbankan keenam terbesar Malaysia mengikut aset, dijangka melaporkan pertumbuhan 9.8% dalam keuntungan bersih apabila ia mengeluarkan keputusan suku keempatnya bulan ini, kata RHB Investment Bank.

 

Itu akan membawa keuntungan bersih setahun penuh kepada RM1.86 bilion, naik 7% daripada tahun sebelumnya, menurut unjuran RHB IB.

 

Pendapatan faedah bersih mungkin akan dikurangkan oleh pemampatan margin faedah bersih, walaupun pendapatan dagangan yang baik dan yuran yang kukuh akan menyokong pendapatan bukan faedah, katanya.

 

"Kami terus menyukai AMMB kerana pertumbuhan kukuh dan metrik kualiti asetnya, dipadankan dengan potensi kenaikan dividen daripada penyegaran semula strategi jangka pertengahan akan datang yang dijadualkan pada akhir tahun ini," kata firma penyelidikan itu dan mengekalkan panggilan 'beli'.

 

Saham AMMB telah meningkat 5% setakat tahun ini, menjejaki prestasi saham perbankan tetapi ketinggalan 10% daripada indeks penanda aras negara FBM KLCI di tengah-tengah kebimbangan mengenai persaingan deposit yang meningkat yang akan menekan kos dananya.

 

RHB IB, yang unjuran keuntungan setahun penuhnya juga melebihi konsensus yang memerlukan RM1.68 bilion, adalah antara 11 daripada 15 rumah yang masih optimis mengenai AMMB dengan panggilan ‘beli’ manakala selebihnya mempunyai penarafan ‘tahan’, menurut Bloomberg. Harga sasaran 12 bulan konsensus ialah RM4.66, kira-kira 10% daripada harga terakhirnya.

 

Sementara itu, kos operasi dan kredit mungkin lebih "jinak" pada suku terakhir berikutan dapur tenggelam pada suku sebelumnya, kata RHB IB.

 

Pinjaman terjejas kasar adalah stabil dan "Kami tidak menjangkakan pembalikan tindanan yang besar - terutamanya yang dibenderakan untuk buku runcit - kerana peruntukan ini baru sahaja diperkukuh pada suku sebelumnya," katanya.

 

AMMB dijangka membayar dividen akhir sebanyak 14 sen bagi separuh kedua tahun kewangan berakhir 31 Mac 2024 (2HFY2024), menjadikan dividen setahun penuh kepada 20 sen, menurut RHB IB. Sebagai perbandingan, AMMB mengisytiharkan jumlah dividen sebanyak 18.3 sen sesaham pada FY2023.

 

Memandang ke hadapan, firma penyelidikan itu menjangkakan "masa mendatang yang menggembirakan" untuk AMMB, memetik strategi jangka pertengahan akan datang yang dijadualkan untuk dikeluarkan pada pertengahan tahun.

 

"Ini termasuk inisiatif tertumpu untuk segmen runcit, menyasarkan kekayaan pasaran besar-besaran, kekayaan bersepadu untuk pelanggan mewah, dan berpotensi, pembrokeran runcit," katanya.

 

Bank itu menyasarkan korporat bersaiz sederhana dan perusahaan kecil dan sederhana untuk pertumbuhan, katanya. - DagangNews.com