Adakah cadangan peraturan 'penebangan hutan' EU benar-benar bermanfaat untuk alam sekitar? | DagangNews Skip to main content

Adakah cadangan peraturan 'penebangan hutan' EU benar-benar bermanfaat untuk alam sekitar?

Oleh Pieter Cleppe

BAHAGIAN penting dalam undang-undang Kesatuan Eropah (EU) yang melarang produk yang dikaitkan dengan penebangan hutan sedang dibuat, tetapi kesannya terhadap dasar perdagangan EU masih jauh dari pasti.

 

Peraturan EU yang baru dicadangkan memerlukan syarikat memastikan produk yang dijual di EU tidak terhasil dari penebangan hutan dan degradasi hutan.

 

Walaupun negara anggota EU masih perlu menyatakan sokongan mereka, tetapi dalam versi yang diluluskan oleh Parlimen Eropah, peraturan baharu tersebut menggambarkan bahawa syarikat hanya akan dibenarkan menjual produk di EU jika pembekal produk tersebut telah mengeluarkan kenyataan yang mengesahkan bahawa produk itu tidak berasal dari tanah hutan yang ditebang atau tidak menjurus kepada degradasi hutan, termasuk hutan primer yang tidak boleh diganti, selepas 31 Disember 2020.

 

Pertama sekali, seperti yang sering berlaku, tidak jelas sama ada Kesatuan Eropah mempunyai kepakaran dalam bidang ini, tetapi melindungi hutan adalah sesuatu yang jelas berharga.


 

Pieter Cleppe
                          Pieter Cleppe

 


Persoalannya ialah sama ada EU memilih dasar yang betul, kerana cara ia cuba melindungi alam semula jadi yang berharga ini, telah mengancam industri lain yang telah mencapai kemajuan besar dalam mengurangkan penebangan hutan iaitu industri minyak kelapa sawit Asia Tenggara.

 

Sekurang-kurangnya menurut Institut Sumber Dunia (World Resources Institute) keadaan semakin bertambah baik di Asia Tenggara. Institut Sumber Dunia merupakan NGO antarabangsa yang diasaskan pada tahun 1982 yang telah membangunkan projek khas mengenai penebangan hutan, dinamakan "Global Forest Watch".

 

parafrasa

 

Ia menulis: “Kadar kehilangan hutan primer Indonesia menurun untuk tahun keempat berturut-turut pada 2020, satu daripada beberapa negara yang berbuat demikian. Indonesia juga terkeluar daripada tiga negara teratas untuk kehilangan hutan primer buat kali pertama sejak penyimpanan rekod kami bermula. Kehilangan hutan utama juga menurun di Malaysia untuk tahun keempat berturut-turut.”

 

Jelas sekali, usaha di Asia Tenggara untuk mendapat pengiktirafan bagi pengeluaran minyak kelapa sawit mampan telah menampakkan hasilnya.

 

Satu contoh terbaharu ialah bagaimana pengeluar terbesar minyak kelapa sawit mampan diiktiraf di dunia, syarikat Malaysia Sime Darby, telah komited untuk menghutankan semula kawasan seluas 400 hektar di negara ini, sebagai sebahagian daripada program kelestarian.

 

Terdapat negara lain seperti, sebagai contoh, Brazil, masalah penebangan hutan berterusan menjadi lebih teruk.

 

Di sana, punca masalah dikaitkan dengan perlindungan hak harta yang lemah. Pakar di universiti Perancis menjelaskan perkara ini seperti berikut: "Pemilik tanah membersihkan hutan untuk memastikan penggunaan tanah yang produktif dan untuk mengurangkan serta mencegah risiko rampasan harta."

 

Bagaimanapun, EU sedang mencuba untuk menyelesaikan masalah ini secara sama rata dengan  menggunakan birokrasi tambahan yang sama kepada pengeluar Asia Tenggara, yang sedang berada di jalan yang betul, dengan pengeluar di Brazil, di mana masalahnya lebih berkait rapat dengan hak harta.

 

Ini telah menimbulkan kemarahan Malaysia dan Indonesia kerana ia merumitkan lagi usaha untuk membuka peluang perdagangan dengan Asia Tenggara, yang semakin dilihat sebagai destinasi perdagangan alternatif pada zaman penyahgandingan, apabila perdagangan dengan China dan Rusia semakin dibebani oleh ketegangan geostrategik.


 

parafrasa

 


Sekurang-kurangnya, United Kingdom sudah menyimpang daripada pendekatan EU, diikuti Brexit. Ia bukan sahaja menerima peraturan rakan dagangannya mengenai penebangan hutan, malah mereka berhenti daripada cuba untuk mengenakan peraturan sendiri.

 

UK juga telah berjanji untuk menghapuskan semua tarif ke atas minyak kelapa sawit Malaysia sebagai sebahagian daripada perjanjian di mana ia dibenarkan untuk mengambil bahagian daripada "Perkongsian Trans-Pasifik Komprehensif dan Progresif", kejayaan perdagangan UK pertama yang hebat dan berjaya selepas ia meninggalkan EU.

 

Sehubungan itu, adalah wajar untuk mengatakan bahawa khabar angin yang dilaporkan oleh Financial Times bahawa pengeluar biji minyak Eropah benar-benar menyokong langkah EU yang dianggap "hijau", melihat bagaimana EU juga mengenakan duti antilambakan ke atas biodiesel Indonesia, sebelum panel WTO mengisytiharkan ia haram, serta produk lain yang diperbuat daripada minyak sawit, termasuk asid lemak.

 

WWF telah menyatakan bahawa "berbanding dengan minyak sayuran lain, kelapa sawit adalah tanaman yang sangat efisien, mampu menghasilkan kuantiti minyak yang banyak di kawasan tanah yang kecil, hampir sepanjang tahun."


 

parafrasa

 


Oleh itu, industri menegaskan, untuk mengenakan birokrasi tambahan ke atas sesuatu yang memerlukan tanah yang agak kurang, mungkin akhirnya akan menjejaskan alam sekitar serta petani tempatan kecil.

 

Akhir sekali, terdapat isu situasi penebangan hutan di Eropah sendiri. Pada September lalu, NY Times melaporkan bahawa "Eropah mengorbankan hutan purbanya untuk tenaga." Untuk memperbaiki dunia, selalunya yang terbaik adalah bermula di rumah. – DagangNews.com

 

Pieter Cleppe merupakan Felo Penyelidik di Property Rights Alliance. Artikel ini asalnya disiarkan di EURACTIV Intelligence.