Pernas lancar produk pembiayaan baharu pada Jun 2023, bantu ringankan beban kos sara hidup usahawan | DagangNews Skip to main content

Pernas lancar produk pembiayaan baharu pada Jun 2023, bantu ringankan beban kos sara hidup usahawan

Datuk Hazimah Zainuddin beramah mesra dengan tetamu yang hadir pada Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri Pernas 2023 di Putrajaya pada 8 Mei 2023. Turut kelihatan, Datuk Abu Bakar As-Sidek Mohd Sidek (kanan).
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

PUTRAJAYA 8 Mei - Perbadanan Nasional Berhad (Pernas) bakal melancarkan produk pembiayaan baharu dalam usaha meringankan beban kos sara hidup para usahawan pada Jun 2023.

 

Ahli Lembaga Pengarah Pernas, Datuk Abu Bakar As-Sidek Mohd Sidek berkata, pembiayaan di bawah program Transformasi Perniagaan (BIT) itu menyasarkan golongan pesara, suri rumah dan belia.

 

Buat masa ini katanya, jumlah pembiayaan tersebut masih belum dimuktamadkan, namun bergantung pada pakej yang akan diumumkan nanti.

 

"Seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam menangani isu kos sara hidup, kita mempunyai sasaran segmen seperti pesara, bekas tentera, suri rumah hinggalah belia.

 

"Kita akan fokuskan secara khusus kepada mereka, daripada segi perniagaan francais yang akan kita tawarkan kepada mereka, jika berminat," katanya kepada DagangNews ketika ditemui pada Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri Pernas 2023 di sini, hari ini.

 

Yang turut hadir Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi (KUSKOP), Datuk Ewon Benedick; Timbalannya, Saraswathy Kandasami; Ketua Setiausaha KUSKOP, Datuk Seri Suriani Ahmad dan Pengerusi Pernas, Datuk Hazimah Zainuddin.

 

Program BIT merupakan inisiatif bagi membantu usahawan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) untuk membangunkan perniagaan ke arah francais.

 

 

pernas
                      Datuk Abu Bakar As-Sidek Mohd Sidek

 

 

pernas

 

 

Melalui program yang diperkenalkan sejak 2013 itu, Pernas menyediakan khidmat nasihat, latihan, bimbingan dan bantuan pembiayaan. - DagangNews.com