Pengekalan OPR pada 3%, gambarkan BNM tidak risau ringgit lemah - Pakar Ekonomi Sumitomo Mitsui Bank | DagangNews Skip to main content

Pengekalan OPR pada 3%, gambarkan BNM tidak risau ringgit lemah - Pakar Ekonomi Sumitomo Mitsui Bank

Bank Negara Malaysia - Gambar NAIM AZIZ/ DAGANGNEWS
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 10 Mei - Langkah Bank Negara Malaysia (BNM) mengekalkan Kadar Dasar Semalaman (Overnight Policy Rate atau OPR) pada 3.00 peratus menggambarkan kebimbangan bank pusat terhadap ringgit yang lebih lemah telah surut ekoran tukaran ringgit ke dollar AS kini berada di bawah 4.75.

 

Pakar ekonomi Sumitomo Mitsui Banking Corporation di Singapura, Abe Ryota berkata, semalam BNM menyatakan  “Ringgit pada masa ini tidak menggambarkan asas ekonomi Malaysia".

 

"Tinjauan BNM nampaknya sangat bergantung pada data inflasi AS, tetapi dalam dalam jangka pendek, kebimbangan BNM tentang kelemahan ringgit telah surut.

 

"Secara keseluruhannya walaupun terdapat risiko, ekonomi domestik dan global kukuh, inflasi tidak mungkin mempunyai kesan negatif terhadap ekonomi, dan kadar pertukaran telah stabil, walaupun ia masih perlu diperhatikan dengan teliti.

 

"Dalam keadaan sedemikian, terdapat sedikit insentif bagi BNM untuk menyesuaikannya kadar dasar. Malah, perenggan akhir mengenai prospek dasar monetari dalam penyata itu kekal tidak berubah.

 

"Saya telah menjangkakan satu pemotongan kadar sebelum ini, tetapi berdasarkan keadaan semasa, ada kemungkinan tidak akan ada lagi pemotongan kadar pada tahun ini," kata beliau dalam nota penyelidikannya hari ini.

 

 

Sumitomo Mitsui Banking Corporation di Singapura, Abe Ryota
                       Abe Ryota

 

 

Dari segi tukaran Ringgit/Dolar kata Ryota, walaupun faktor sisi dolar AS adalah penting, kemungkinan pasangan itu melepasi tahap 4.80 telah menurun.

 

"Dengan usaha kerajaan dan BNM, dengan andaian bahawa dolar AS tidak akan mengukuh dengan ketara sekali lagi dan bahawa Fed akan mengurangkan kadar pada bulan Disember, dolar AS/RM dijangka jatuh kepada 4.60-
4.50 pada akhir tahun.

 

Ryota berkata, satu tumpuan dalam jangka pendek berkenaan dengan kadar pertukaran ialah Indeks Harga Pengguna AS untuk April yang akan dikeluarkan pada 15 Mei ini.

 

"Jika tidak ada peningkatan yang tidak dijangka, kemungkinan kekuatan dolar AS akan menurun lagi. Dalam kes itu, USD/MYR dijangka terus menurun ke arah 4.70.

 

"Jika dolar AS/RM kemudiannya mula menunjukkan arah aliran menurun yang jelas, langah berhati-hati diperlukan untuk penukaran ringgit bagi deposit mata wang asing domestik, yang telah terkumpul pada kadar yang lebih tinggi daripada sebelumnya sejak 2022, yang akan meningkatkan lagi tekanan belian ringgit," kata Ryota. - DagangNews.com