Khairy Jamaluddin dilantik anggotai Lembaga Pengarah firma perubatan India | DagangNews Skip to main content

Khairy Jamaluddin dilantik anggotai Lembaga Pengarah firma perubatan India

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 Mei - Bekas Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin dilantik sebagai ahli lembaga pengarah firma perubatan India, Fischer Medical Ventures Limited selama 5 tahun, berkuat kuasa 4 Mei 2024.

 

Pelantikan Khairy, 48, sebagai Pengarah Bebas syarikat itu diputuskan di dalam mesyuarat lembaga pengarah yang diadakan di ibu pejabat Fischer Medical Ventures di Mumbai Barat, Maharashtrapada, India pada 4 Mei lalu.

 

Syarikat ini terlibat terutamanya dalam perdagangan bahan kimia dan jentera makmal.

 

 

Di dalam penyata rasmi yang ditandatangani oleh Setiausaha syarikat, Deepak Vyas, pelantikan Khairy  tertakluk kepada kelulusan pemegang saham dalam Proses Undi Mel.

 

Menurut lampiran pelantikan tersebut, Fischer Medical Ventures menyatakan Khairy `melambangkan kepelbagaian dan dedikasi dalam kerjayanya yang cemerlang merangkumi politik, keusahawanan, dan perkhidmatan awam di negaranya, Malaysia.

 

"Dengan latar belakang yang kukuh dalam bidang akademik dan profesional, Khairy telah muncul sebagai figur utama dalam landskap sosial-politik Malaysia," menurut syarikat itu.

 

"Seorang graduan Universiti Oxford dan University College London (UCL), Khairy menjejakkan langkah dalam kerjaya akademik yang memberikan landasan bagi kerjayanya yang serba berbilang. Bersenjata ijazah sarjana dalam Falsafah, Politik, dan Ekonomi (PPE) serta ijazah sarjana dalam Teori Undang-Undang dan Politik, beliau memulakan perjalanan yang ditandai oleh rasa ingin tahu intelektual dan komitmen yang berkobar-kobar terhadap perkhidmatan awam.

 

"Kenaikan Khairy dalam politik ditandai dengan siri peranan yang memberi impak, termasuk sebagai Menteri Kesihatan, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, dan Menteri Belia dan Sukan di Malaysia.

 

"Semasa tempoh terdahulunya sebagai Menteri Kesihatan, Khairy memimpin tindak balas Malaysia terhadap pandemik COVID-19, memimpin transformasi digital sistem kesihatan dan memperjuangkan penyelesaian inovatif untuk meningkatkan aksesibiliti dan kecekapan dalam platform teleperubatan dan kesihatan digital.

 

"Semangat keusahawanan Khairy bercahaya melalui pelbagai usahanya. Dari peranan sebagai Pengerusi Perbadanan Pembangunan Usahawan Nasional Malaysia hingga menjadi salah seorang pengasas The Centre, sebuah pusat pemikiran yang didedikasikan untuk mempromosikan pemikiran pusat, beliau secara konsisten memperjuangkan pendekatan pragmatik dan inklusif terhadap tadbir urus dan pembuatan dasar.

 

"Pada masa ini, Khairy bukan sahaja seorang usahawan yang dinamik tetapi juga figura media yang terkenal dan pengulas politik yang bijak, memanfaatkan kepakarannya sebagai ahli lembaga pengarah pelbagai syarikat teknologi.

 

"Beliau menawan audiens sebagai seorang pembawa acara bersama bagi sebuah rancangan radio yang diakui secara meluas di Malaysia dan sebagai hos bagi sebuah podcast isu semasa (Keluar Sekejap).

 

"Peranannya sebagai Visiting Senior Fellow dan Profesor Tambahan menyatakan lagi komitmen beliau terhadap membentuk pemimpin masa depan. Dalam semua peranannya, Khairy melambangkan kepimpinan, integriti, dan komitmen yang teguh terhadap kemajuan," kata Fischer Medical Ventures. - DagangNews.com