Pemasaran Kandungan dan Perkembangan Dunia Keusahawanan | DagangNews Skip to main content

Pemasaran Kandungan dan Perkembangan Dunia Keusahawanan

Oleh AFIZAN AMER

DALAM pemasaran digital, istilah pemasaran kandungan atau strategi pemasaran melalui kandungan memainkan peranan yang sangat penting.

 

Strategi pemasaran kandungan boleh diaplikasikan oleh pelbagai perniagaan dengan jenis dan skala yang berbeza, termasuk usahawan IKS (industri kecil sederhana).

 

Dengan peluang kejayaan yang agak tinggi dan keberkesanan kosyang positif, tidak hairanlah strategi ini dapat membantu meningkatkan prestasi perniagaan usahawan kecil yang kurang modal sekiranya di urus dengan baik.

 

Jadi apakah pemasaran kandungan? Bagaimanakah para usahawan dapat melaksanakan strategi pemasaran kandungan untuk perniagaan yang mereka jalankan?

 

 

parafrasa

 

 

Memahami Pemasaran Kandungan

Pemasaran kandungan adalah salah satu strategi pemasaran digital melalui penciptaan dan pengedaran kandungan yang relevan dan berguna untuk menarik perhatian pengguna sasaran sambil melibatkan mereka dan menjadi pelanggan sesebuah perniagaan.

 

Majalah Forbes mentakrifkan strategi pemasaran kandungan sebagai teknik pemasaran yang melibatkan penciptaan dan pengedaran kandungan yang bernilai, relevan dan konsisten untuk menarik perhatian pengguna sasaran.

 

Daripada pemahaman di atas, pemasaran kandungan mesti memenuhi tiga keperluan penting iaitu penting, relevan dan konsisten. Itulah sebabnya para usahawan digital tidak boleh hanya mencipta kandungan untuk tujuan perniagaan.

 

Contohnya, jika mereka menguruskan perniagaan kulinari, sudah tentu kandungan yang perlu dihasilkan dan diedarkan adalah kandungan yang relevan dengan industri.

 

 

parafrasa

 

 

Selain relevan, para usahawan juga perlu mempertimbangkan sama ada kandungan itu benar-benar penting untuk diketahui oleh pengguna sasaran. Konsistensi juga merupakan elemen penting dalam pemasaran kandungan.

 

Sebagai usahawan mereka tidak boleh bergantung hanya pada satu bahagian kandungan untuk menarik pelanggan.

 

Ia memerlukan banyak kandungan berkualiti untuk strategi ini memberi kesan positif kepada perniagaan mereka. Jadi, pastikan para usahawan kekal konsisten dalam mencipta kandungan berharga untuk pengguna dan pelanggan sasaran mereka.

 

Dalam pemasaran kandungan, mereka juga perlu memberi perhatian kepada elemen penukaran.

 

Maksudnya, kandungan yang mereka cipta bukan sahaja perlu menghiburkan, tetapi juga mampu menukar pengguna sasaran kepada pelanggan. Cipta kandungan yang menggalakkan mereka mengambil tindakan yang diingini selepas melihat kandungan anda, sama ada membuat transaksi atau melanggan tapak anda.

 

Bentuk Pemasaran Kandungan

Terdapat pelbagai bentuk pemasaran kandungan, tetapi yang paling biasa digunakan ialah:

 

 

parafrasa

 

 

Blog

Para usahawan boleh katakan ini adalah bentuk strategi pemasaran kandungan yang paling asas. Blog ialah tempat yang bagus untuk berkongsi maklumat dan idea yang lengkap melalui catatan blog. Apatah lagi kandungan blog juga boleh digunakan sebagai pelaburan jangka panjang memandangkan ia mempunyai tahap ketahanan yang paling tinggi berbanding dengan bentuk kandungan lain.

 

ebook

Ini  adalah merupakan penyelesaian untuk mereka yang ingin berkongsi maklumat yang lebih terperinci dan mendalam daripada sekadar catatan blog. Malah, eBook boleh digunakan sebagai medium untuk menarik perhatian pengguna sasaran. Tawaran bahawa mereka boleh mendapatkan e-buku secara percuma hanya dengan memasukkan e-mel mereka. E-mel ini kemudiannya akan mengubahnya menjadi petunjuk (leads) yang kemudiannya boleh mereka tukar sebagai pelanggan.

 

Video

Dari tahun ke tahun, kandungan video digemari oleh ramai orang. Tidak hairanlah bentuk pemasaran kandungan ini menjadi salah satu yang paling popular. Kandungan video berpotensi membuat pelawat berbelanja lebih lama di tapak anda. Semakin banyak masa yang mereka luangkan di tapak anda, semakin baik rating Google. 

 

E-mel

Bentuk pemasaran kandungan yang popular, e-mel adalah 40 kali lebih berkesan dalam pemasaran daripada media sosial seperti Facebook dan Twitter. Dalam strategi pemasaran kandungan , e-mel boleh digunakan sebagai medium promosi, peringatan troli beli-belah , perkongsian maklumat.

 

Media sosial

Dalam pemasaran digital terdapat istilah pemasaran media sosial atau strategi pemasaran melalui media sosial. Walau bagaimanapun, media sosial turut disertakan dalam pemasaran kandungan, terutamanya untuk penerbitan kandungan yang mengandungi maklumat, promosi dan peningkatan penglibatan.

 

 

parafrasa

 

 

Infografik

Penyampaian data, maklumat dan pengetahuan lain akan lebih mudah difahami oleh khalayak dan pelanggan dengan menggunakan maklumat grafik. Seperti namanya, bentuk kandungan pemasaran ini adalah dalam bentuk graf atau gambar rajah yang disusun sedemikian rupa dengan penambahan visual yang menarik untuk membantu khalayak sasaran dan pelanggan memahami apa yang anda perkatakan.

 

Podcast

Bentuk kandungan pemasaran dalam bentuk rakaman bunyi semakin popular pada tahun ini. Topik yang dibentangkan sudah tentu mestilah menarik tetapi masih ringan dan santai untuk membantu penonton memahami jenama anda. 

 

Memandangkan popularitinya yang semakin meningkat, anda boleh menggunakan podcast sebagai alat pemasaran perniagaan.

 

Itulah beberapa jenis pemasaran kandungan yang sering digunakan oleh perniagaan. Pastikan anda mengetahui jenis kandungan yang sesuai untuk khalayak dan pelanggan anda! – DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Universiti Teknologi Mara Kampus Rembau N.Sembilan