Memanfaatkan Pembuatan Pintar untuk Transformasi Digital | DagangNews Skip to main content

Memanfaatkan Pembuatan Pintar untuk Transformasi Digital

oleh Rockies Ma, Pengurus Besar H3C Malaysia

DENGAN kehadiran industri 4.0 di negara kita, transformasi digital telah menjadi keutamaan bagi setiap perusahaan untuk bersedia menghadapi masa depan.

 

Pembuatan pintar adalah komponen yang tidak boleh diabaikan sebagai langkah persiapan menghadapi revolusi perindustrian.

 

Hari ini, pembuatan pintar adalah alat gangguan yang berkuasa dengan potensi untuk menjadikan proses pembuatan lebih lancar. Perusahaan-perusahaan yang tidak menaiktaraf teknologi mereka dan tidak menerima pakai proses baharu pasti akan ketinggalan.

 

Pembuatan pintar yang ditawarkan oleh H3C ialah sebuah penyelesaian komprehensif bagi menyediakan proses pembuatan yang serba lancar untuk perusahaan.

 

Dalam satu acara bertajuk Smart Factory anjuran bersama H3C baru-baru ini, syarikat dan pemain industri yang mengambil bahagian telah berkongsi pembelajaran dan penyelesaian mereka di Malaysia.

 

Antara syarikat terkenal yang berkongsi ilmu pengetahuan mereka ialah Cloopen, sebuah syarikat khusus untuk perkhidmatan awan komunikasi pintar; Weaver Network Technology, sebuah syarikat yang menyediakan aplikasi perusahaan, perisian pengurusan maklumat berasaskan web serta penyelesaian e-dagang dan China Mobile International.


 

volatiliti
Barisan penceramah acara Smart Factory di Kuala Lumpur. (Dari kiri) Zhong Yu, Pakar Penyelesaian & Projek Kanan China International Mobile; Joey Chan, Jualan Asia Pasifik Cloopen; Frank Jiang, Pengarah Jualan APAC Weaver, dan Bruce Lee, Perunding Industri H3C.


 

Manfaat utama pembuatan pintar adalah ia menghapuskan waktu gendala mesin dengan mengesan secara automatik punca kerosakan atau masalah dalam jentera kilang.

 

Ia menggunakan gabungan pelbagai penyelesaian teknologi dan digital terkini yang membantu mengoptimumkan keseluruhan proses pembuatan.

 

Antara penyelesaian penting dalam pembuatan pintar yang ditawarkan oleh H3C termasuklah Kecerdasan Buatan; Blok Rantai dalam pembuatan; Internet Benda (IoT) dan Keselamatan Siber.

 

Satu lagi elemen penting yang lain dalam pembuatan pintar adalah analisis ramalan. Analisis ramalan boleh meningkatkan kebolehpercayaan rangkaian dengan menggunakan algoritma pembelajaran mesin bagi mengenal pasti corak dalam data prestasi rangkaian.

 

Dengan menganalisis data lampau, algoritma ini boleh belajar untuk meramalkan bila prestasi mesin berkemungkinan untuk merosot atau bila potensi masalah mungkin berlaku. Teknologi itu kemudiannya boleh menangani masalah-masalah itu secara proaktif sebelum ia menyebabkan waktu gendala terhadap rangkaian atau menjejaskan output perniagaan.


Mengguna pakai IoT

Memanfaatkan Internet Benda (IoT) juga boleh membantu meningkatkan kecekapan operasi. Dengan meletakkan sensor dan peranti IoT yang lain, perusahaan boleh memantau peralatan rangkaian dan aset lain dalam masa nyata, membolehkan penyelenggaraan proaktif dan mengurangkan risiko kerosakan peralatan.

 

Sebagai contoh, peranti IoT boleh memantau penggunaan jentera, membolehkan perusahaan melaraskan kapasiti mereka dalam masa nyata bagi memenuhi perubahan permintaan.

 

Pada masa sama, IoT boleh memantau penggunaan tenaga, membolehkan perusahaan mengoptimumkan penggunaan tenaga dan mengurangkan kos.

 

Dengan pengalaman luas dan rangkaian penyelesaian H3C yang telah matang dalam IT/OT (teknologi maklumat/teknologi operasi), H3C menyediakan penyelesaian pembuatan pintar untuk semua industri berkaitan yang bergantung kepada jentera dan meletakkan asas yang kukuh untuk pengeluaran yang boleh diubahsuai bagi kilang. – DagangNews.com