Kontrak pasang solar di stesen Petronas bakal buka lebih banyak peluang buat Solarvest - HLIB | DagangNews Skip to main content

Kontrak pasang solar di stesen Petronas bakal buka lebih banyak peluang buat Solarvest - HLIB

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 15 Mac - Prestasi Solarvest Holdings Berhad boleh dipertingkatkan dengan kemajuan masa depan dalam projek Solar Skala Besar 5 (LSS5) dan projek swasta yang signifikan.

 

Hong Leong Investment Bank (HLIB) berkata, tambahan pula, Solarvest telah dipilih oleh Gentari Renewables Sdn Bhd untuk memasang sistem solar di lebih 300 stesen Petronas, dengan jumlah kapasiti solar 5.4MWp.

 

Kerja-kerja ini dijangka siap menjelang 2027. 

 

"Walaupun berita ini sahaja mungkin tidak memberi kesan yang besar kepada fundamental syarikat, kami melihatnya secara positif kerana ia boleh membawa kepada lebih banyak peluang.

 

"Ini seperti memasang sistem solar di stesen Petronas yang lain, potensi kerjasama dalam bidang elektrik, pengecasan kenderaan (EV), dan prospek yang lebih baik di rantau ini dengan memanfaatkan rangkaian global Gentari," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Solarvest Energy Sdn Bhd telah dilantik oleh Gentari Renewables Sdn Bhd bagi memasang sistem tenaga solar di lebih 300 stesen Petronas di Malaysia.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Gentari Renewables lantik Solarvest pasang sistem tenaga solar di lebih 300 stesen Petronas

 

ARTIKEL BERKAITAN: Pintare ambil serius isu penganugerahan kontrak jutaan ringgit kepada syarikat bukan Bumiputera

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, projek itu akan dimulakan pada April 2024 dan akan menyaksikan pemasangan kapasiti solar lebih 5.4 MWp di lebih 300 stesen Petronas. 

 

Gentari Renewables merupakan anak syarikat Gentari Sdn Bhd, unit Petronas yang memberi tumpuan kepada penyampaian rumusan tenaga bersih

 

Sehubungan itu, HLIB menyemak unjuran pendapatan untuk Solarvest bagi tahun kewangan 2025 dan 2026 (FY25/FY26), masing-masing meningkatkan sebanyak 6.3% dan 0.8%.

 

Melihat ke hadapan, firma penyelidikan itu berkata, Solarvest bersedia untuk meneruskan prestasi kukuhnya pada tahun kewangan 2024 (FY24), mendapat manfaat daripada kemasukan besar peluang projek.

 

"Kami menjangkakan peningkatan ketara dalam buku pesanan dalam masa terdekat, dengan potensi berjumlah kira-kira RM1 bilion," katanya.

 

Sementara itu, HLIB berkata, Program Kuasa Hijau Korporat (CGPP) akan mengembangkan portfolio aset syarikat kepada sekitar 111MWp pada tahun-tahun akan datang, tidak termasuk Powervest, yang memperoleh 116MWp.

 

Penyelidikan HLIB telah menaikkan harga sasaran Solarvest daripada RM1.68 kepada RM1.80 sambil mengekalkan syor 'Beli' ke atas syarikat itu.

 

"Kami menyukai saham itu kerana kedudukannya yang kukuh dalam industri solar domestik yang semakin berkembang, operasi serantau dan rakan kongsi perniagaan yang kukuh.

 

"Kami melihat risiko peningkatan selanjutnya datang daripada prestasi dalam LSS5 dan pembangunan projek swasta," ujarnya. - DagangNews.com