Cara Google memerangi maklumat salah di seluruh Asia Pasifik | DagangNews Skip to main content

Cara Google memerangi maklumat salah di seluruh Asia Pasifik

Artikel ini disediakan oleh Google Malaysia

MEMPUNYAI alat untuk mencari maklumat berkualiti dan mengesan maklumat yang salah adalah sentiasa penting— tetapi ia adalah satu keperluan pada saat yang paling penting, seperti semasa krisis atau semasa anda mencari maklumat sensitif seperti nasihat kesihatan atau kewangan.

 

Berdasarkan Aliran Carian, Malaysia adalah antara 10 negara teratas di dunia yang mencari berita palsu pada 2023, dengan minat carian terhadap maklumat salah dan maklumat salah mencapai tahap tertinggi sepanjang masa.

 

Dengan Hari Semakan Fakta Antarabangsa yang akan datang, kami ingin mengakui detik-detik yang terdedah ini dan berkongsi beberapa cara kami memudahkan orang di Asia Pasifik menilai maklumat dalam talian.

       

Tidak lama lagi, anda akan mula melihat tiga titik di sebelah kebanyakan hasil carian pada Carian Google. Ketik tiga titik untuk mengetahui lebih lanjut tentang hasil dan dari mana maklumat itu datang, dan lihat cara sistem kami menentukan ia akan membantu untuk pertanyaan anda.


 

parafrasa

 


Ciri ini kini tersedia dalam semua bahasa utama Asia Pasifik termasuk bahasa Melayu, Jepun, Korea, Indonesia, Vietnam, Urdu, Cina Ringkas dan Tradisional, dan beberapa bahasa India.

 

Dengan konteks tambahan ini, orang ramai boleh membuat keputusan yang lebih termaklum tentang tapak yang mungkin ingin mereka lawati dan hasil yang paling berguna kepada mereka.

 

Di YouTube, kami mengembangkan panel maklumat yang memberikan konteks topikal kepada Singapura, Pakistan, Papua New Guinea dan New Zealand.

 

Kini, apabila orang mencari video mengenai topik tertentu yang terdedah kepada maklumat salah (seperti perubahan iklim), mereka akan melihat panel maklumat di bahagian atas hasil carian mereka atau di bawah video yang mereka tonton yang termasuk pautan ke maklumat tambahan dan konteks daripada sumber pihak ketiga yang berwibawa.

 

Ciri ini bukan sahaja penting untuk membantu orang mendapatkan lebih banyak konteks semasa mereka mencari dan menonton, tetapi juga untuk memastikan akses kepada maklumat berkualiti sentiasa tersedia.

 

Itulah sebabnya kami turut menyokong rangkaian semakan fakta merentas semua negara di rantau ini dengan menyediakan latihan maklumat salah untuk wartawan.

 

Sejak beberapa tahun lalu, kami telah melatih lebih 177,500 wartawan di 17 negara dan wilayah di seluruh Asia Pasifik.

 

Membina kerja kami untuk menangani maklumat yang salah, Google dan YouTube mengumumkan pada November lalu geran sebanyak AS$13.2 juta kepada Rangkaian Penyemakan Fakta Antarabangsa di Institut Poynter untuk melancarkan Dana Semakan Fakta Global baharu.

 

Dana itu akan dibuka dalam beberapa hari akan datang. Dana ini akan menyokong rangkaian IFCN yang terdiri daripada 135 organisasi pemeriksa fakta dari 65 negara, meliputi lebih 80 bahasa. Ini adalah geran terbesar Google dan YouTube dalam semakan fakta.

 

Di Malaysia, kami bekerjasama dengan NGO Undi18 untuk melancarkan tapak sehenti bernama Undi Negaraku di undinegaraku.org.

 

parafrasa

 

Platform itu, yang dilancarkan pada November 2022, adalah platform pendidikan pengundi dalam talian untuk membolehkan rakyat Malaysia - terutamanya lebih 5 juta pengundi kali pertama - mencari sumber untuk menyertai proses demokrasi pilihan raya umum lalu.

 

Di samping itu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dengan sokongan Inisiatif Google News juga telah melancarkan JOMCHECK MALAYSIA (JOMCHECK), pakatan akademi-media-masyarakat sivil pertama di Malaysia yang menghimpunkan pelbagai sektor, daripada akademi dan media. saluran kepada masyarakat awam, untuk memerangi maklumat yang salah.


 

ukm

 


Kami juga ingin memastikan orang ramai mempunyai kemahiran yang betul untuk menganalisis maklumat dalam talian melalui program celik media.

 

Di YouTube, kami telah menjalankan program pendidikan yang dipanggil Hit Pause di beberapa negara Asia Pasifik termasuk India, Indonesia, Australia dan New Zealand.

 

Oleh kerana penyelidikan dan percubaan adalah kunci untuk memerangi maklumat yang salah, kami juga tidak sabar-sabar untuk pasukan kami di Jigsaw membawa kerja mereka mengenai 'prebunking' ke APAC akhir tahun ini.

 

Pra-bunking, bentuk daya tahan awalan baharu terhadap maklumat salah yang membantu orang ramai mengesan dan menafikan maklumat dalam talian kandungan yang mengelirukan, telah pun menunjukkan hasil yang kukuh di Eropah.

 

Menjelaskan fakta dan membantu khalayak mendapatkan lebih banyak konteks tentang maklumat yang mereka temui dalam talian adalah sebahagian daripada misi kami untuk menjadikan maklumat dunia boleh diakses.

 

Kami berterima kasih atas rakan kongsi kami dan kerja yang kami lakukan bersama untuk menjadikan setiap pengguna di Asia berasa lebih selamat dalam talian. - DagangNews.com