Capital A International akan disenaraikan di Pasaran Saham AS, disambut positif oleh pakar industri | DagangNews Skip to main content

Capital A International akan disenaraikan di Pasaran Saham AS, disambut positif oleh pakar industri

KUALA LUMPUR 29 Feb - Capital A Bhd sedang melupuskan perniagaan penerbangan AirAsia dan menyuntiknya ke dalam syarikat pemerolehan tujuan khas (SPAC) Aetherium Acquisition Corp yang tersenarai di Nasdaq untuk AS$1.15 bilion (RM5.48 bilion) — satu langkah yang membuka jalan untuk keluar daripada status Nota Amalan 17 (PN17), selain menjual perniagaan penerbangannya kepada AirAsia X Bhd.

 

Sebagai balasan, Capital A akan mendapat pegangan ekuiti bernilai AS$1 bilion (RM4.76 bilion) dalam entiti tersenarai Amerika Syarikat (AS), yang akan dipanggil Capital A International (CAPI). Selain itu, Capital A juga akan memindahkan pinjaman AS$150 juta kepada CAPI sebagai sebahagian daripada penyelesaian pertimbangan jualan.

 

Cadangan yang diumumkan juga termasuk pengagihan saham CAPI kepada pemegang saham Capital A.

 

Capital A yang memiliki syarikat penerbangan tambang rendah AirAsia Bhd berkata, ia telah menandatangani surat hasrat dengan Aetherium untuk penyenaraian CAPI di Nasdaq, AS.

 

Pelan yang dicadangkan adalah untuk menggabungkan Aetherium dengan unit CAPI yang akan menempatkan jenama AirAsia dan portfolio tanda dagangan atau harta intelek (IP) miliknya yang lain.

 

Apabila CAPI mengambil alih status penyenaraian Aetherium, Capital A akan menerima 94% daripada modal sahamnya yang diperbesarkan pada nilai AS$1 bilion.

 

capital a

 

Daripada jumlah itu, Capital A merancang untuk mengagihkan 47.94% kepentingan dalam CAPI kepada para pemegang saham, manakala Capital A akan memegang 46.06%. Baki 6% akan dipegang oleh pemegang saham Aetherium sedia ada.

 

Untuk pertimbangan baki sebanyak AS$150 juta daripada jualan itu, AA akan mengambil pinjaman berjangka AS$150 juta yang kini dipegang oleh unit Capital A, Asia Aviation Capital Ltd (Labuan).

 

ARTIKEL BERKAITAN: Capital A lupus perniagaan penerbangan kepada AirAsia X

 

Pengumuman itu tidak menyebut pemindahan unit pemajakan pesawat Fleet Consolidated Pte Ltd kepada Aetherium, yang merupakan sebahagian daripada cadangan awal.

 

Perjanjian itu akan membantu meningkatkan ekuiti pemegang sahamnya sebanyak RM2.49 bilion. Pada akhir bulan September, jumlah ekuiti negatif Capital A berjumlah RM10.53 bilion.

 

Difahamkan bahawa keuntungan daripada pelupusan itu akan membantu Capital A dalam laluannya untuk keluar daripada status PN17.

 

​Melangkah ke hadapan, CAPI akan mengenakan bayaran royalti kepada AirAsia Aviation Group Ltd berjumlah 1% daripada hasil daripada empat syarikat penerbangan AirAsia di Malaysia, Thailand, Indonesia dan Filipina.

 

 

capital a

 

 

Bagi syarikat penerbangan jarak jauh AirAsia X, bayarannya ialah 0.5% manakala Thai AirAsia X akan menyaksikan kadar bayaran yang lebih tinggi sebanyak 1.5% daripada hasil.

 

CAPI memegang hak IP merangkumi 23 negara, kata Capital A dalam satu kenyataan. Ia mempunyai "aliran hasil yang stabil dan berulang" daripada yuran royalti, tambahnya.

 

“Syarikat mendapat manfaat daripada akses kepada ekosistem Capital A yang mempunyai lebih 50 juta pengguna, 22 juta ahli kesetiaan dan lebih 56 juta pengikut media sosial, memperluaskan capaian jenama dan meningkatkan keupayaan membina jenama CAPI,” kata Capital A.

 

Mengenai prospek, Capital A berkata, CAPI akan memperluaskan jenama AirAsia melangkaui sektor pelancongan, membangunkan jenama baharu yang memanfaatkan pasaran Asean, mencipta lebih banyak IP dan meningkatkan nilai melalui perkongsian dan dagangan serta memperoleh jenama berasaskan Asean yang lain, tambahnya.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Capital A, Tan Sri Tony Fernandes dalam kenyataan tersebut berkata, evolusi jenama AirAsia telah mewujudkan pangkalan pengguna global yang setia.

 

Katanya, Capital A adalah jenama Asean yang pertama untuk mengadaptasi strategi ini dan menggarapnya melalui pelesenan, berpaksikan pengaruh kukuh di rantau ini.

 

Capital A sedang membina portfolio terpelbagai merangkumi penerbangan, perkhidmatan penerbangan, logistik dan syarikat digital dalam fintech, perjalanan dan hospitaliti, tambahnya.

 

Fernandes akan mengetuai CAPI, yang platformnya "mengintegrasikan strategi jenama, pemasaran kreatif dan pembangunan harta intelek" untuk meletakkan jenamanya dan memupuk kepentingan budaya dalam kalangan pengguna, kata kenyataan itu.

 

 

capital a

 

 

Urus niaga itu antara lain tertakluk kepada kelulusan pemegang saham Aetherium, dan pemegang pemegang sekuriti hutang Islam tidak bercagar boleh tukar boleh tebus (RCUIDS) Capital A.

 

Saham Capital A ditutup satu sen atau 1.38% lebih rendah kepada 71.5 sen semalam, memberikannya permodalan pasaran sebanyak RM3.04 bilion.


Sementara itu, perancangan Capital A untuk menyenaraikan CAPI di Nasdaq dijangka membantu mengurangkan kedudukan ekuiti negatif semasanya yang besar, kata Hong Leong Investment Bank Bhd (HLIB).

 

Menurut firma itu, Capital A akan dapat mengurangkan kedudukan ekuiti semasanya daripada RM8.4 bilion pada suku ketiga 2023 untuk bertambah baik pada Q4 2023.

 

HLIB juga secara keseluruhannya positif dengan langkah tersebyt dengan mengatakan bahawa Capital A akan dapat merealisasikan nilai perniagaan kumpulan yang kurang dihargai dengan pelaksanaan penyenaraian itu katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Sementara itu, HLIB berkata, pemegang saham Capital A juga akan mendapat manfaat dan membolehkan pemegang saham memiliki saham secara langsung dalam CAPI.

 

Ia berkata, penilaian CAPI pada RM5.44 bilion sudah lebih tinggi daripada permodalan pasaran semasa Modal A sebanyak RM3 bilion.

 

"Kami menjangkakan latihan serupa akan dilakukan untuk segmen perniagaan penerbangan Capital A dengan penggabungan dengan AirAsia X dalam jangka masa terdekat, sebagai bahagian seterusnya pelan penyusunan PN17 Capital A." 

 

HLIB turut mengekalkan saranan Beli pada saham dengan harga sasaran tidak berubah RM1.40.- DagangNews.com