Berdepan persaingan sengit industri semikonduktor global, Malaysia `tidak bimbang' dengan China, AS kata Amir Hamzah | DagangNews Skip to main content

Berdepan persaingan sengit industri semikonduktor global, Malaysia `tidak bimbang' dengan China, AS kata Amir Hamzah

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 19 April - Malaysia tidak bimbangkan persaingan dari China atau Amerika Syarikat (AS) kerana ia mendorong kepada pembuatan semikonduktor yang lebih tinggi, menurut menteri kewangan kedua negara itu.

 

"Ruang semikonduktor kini dalam kitaran naik - dan Malaysia akan menjadi penerima manfaat itu," kata Menteri Kewangan II Senator Datuk Seri Amir Hamzah Azizan kepada Karen Tso dari CNBC pada mesyuarat musim bunga IMF di Washington, kelmarin.

 

Beliau juga berkata negara itu tidak melihat China - yang merupakan rakan dagangan terbesar Malaysia hari ini - sebagai saingan dalam sektor itu.

 

“Saya fikir realiti semuanya adalah, terdapat pertumbuhan yang mencukupi yang akan berlaku. Jadi, semua orang akan mendapat beberapa bahagian untuk yang itu,” katanya.

 

 

amirhazamh
Menteri Kewangan II Senator Datuk Seri Amir Hamzah Azizan

 

 

Jika ada, jelas Amir Hamzah, ketegangan geopolitik baru-baru ini menunjukkan adalah kritikal untuk memiliki rantaian bekalan yang kekal teguh.

 

“Kami melihat ramai pengguna akhir kini mempelbagaikan rantaian bekalan mereka. Fokus kami, sebenarnya, adalah untuk menyediakan ketersambungan rantaian bekalan yang sangat bertenaga dan kukuh, dan memastikan kami meneruskannya."

 

Bersaing dengan AS

Malaysia nampaknya mendapat manfaat daripada ketegangan perdagangan AS-China, yang telah mendorong syarikat untuk mempelbagaikan operasi semikonduktor mereka.

 

Malaysia kini memberi tumpuan kepada beralih daripada bahagian belakang pengeluaran rantaian bekalan cip dan meningkatkan rantaian nilai.

 

Malaysia memegang 13% daripada pasaran global untuk perkhidmatan pembungkusan, pemasangan dan ujian cip, kata Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia dalam laporan 18 Feb. Kerajaan juga sedang meningkatkan usaha untuk mengembangkan ekosistem semikonduktornya dan menarik pelaburan.

 

Sementara A.S. sedang meningkatkan pelaburan dalam kerepek, Amir Hamzah menekankan Malaysia menawarkan cadangan nilai yang berbeza.

 

"Saya fikir di mana Malaysia bersaing, kita tidak akan bersaing di dalam segmen teratas, di mana mungkin A.S. membawa semua bahagian," katanya, sambil menambah "oleh itu, saya tidak fikir ia satu cabaran besar untuk kami.”

 

Malaysia memberi tumpuan kepada "memperluaskan rantaian nilai mereka" untuk menarik perniagaan baharu dan mengukuhkan kedudukannya dalam ruang, katanya.

 

"Di penghujung hari," tambah menteri itu, "ia adalah mengenai skala ekonomi." - DagangNews.com