Enam kumpulan etnik terbesar di Syria | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 14 September 2023

Enam Kumpulan Etnik Terbesar Di Syria

 

 

 

SAYA mula bersemangat untuk tahu bangsa-bangsa di Syria apabila melihat kumpulan yang bukan Arab di beberapa kawasan. Mereka tidak bercakap Arab dengan bahasa yang saya terus tidak faham.

 

Mulanya bertemu orang Armenia yang datang ke utara Syria dalam jumlah kecil pada zaman Empayar Armenia (331 SM-428 AD). Pada separuh pertama abad ke-7 Armenia telah ditakluki oleh Khalifah Rasyidin (632-661) dan orang Armenia telah dibawa ke dalam perhambaan di Damsyik dan kawasan lain.

 

Pada separuh kedua abad ke-11 Byzantine memerintah Armenia telah ditawan oleh Empayar Seljuk (1037-1194) dan ramai orang Armenia melarikan diri untuk menetap di wilayah utara Syria.

 

Penduduk Armenia bekerja dengan Tentera Salib Eropah sehingga jumlahnya semakin berkurangan berikutan pencerobohan Mongolia ke atas wilayah itu pada pertengahan abad ke-13.


 

wainuiomata
Upacara pengebumian lelaki keturunan Armenia di Syria. - Gambar hiasan

 


Berikutan kemerosotan Kerajaan Armenia Cilicia (1198-1375) pada abad ke-14 ramai orang Armenia mengembara untuk tinggal di Aleppo.

 

Mereka membentuk komuniti yang bersatu padu yang berterusan di bawah pemerintahan Empayar Uthmaniyyah (1299-1923) selepas mereka menakluki Syria pada tahun 1516.

 

Walaupun sejarah panjang ini, majoriti orang Armenia di Syria tiba ketika mereka melarikan diri dari Genosid Armenia (1915-23) atau selepas Perancis berundur dari Cilicia pada tahun 1923, dengan kebanyakannya menetap di Aleppo.

 

Sejak permulaan perang kira-kira 16,000 rakyat Armenia Syria telah kembali ke Armenia, dengan yang lain pergi ke Lubnan, Eropah atau Amerika Utara.

 

2) Kaum minoriti Circassians yang pertama kali datang ke Syria berikutan penghijrahan paksa dari tanah air asal mereka di Pergunungan Caucasus ke kawasan Balkan dan Anatolia di Empayar Uthmaniyyah selepas Rusia mengalahkan mereka dalam Perang Kaukasia (1817-64).

 

Sehinggalah Uthmaniyyah kalah dalam Perang Rusia-Turki 1877–78 barulah orang Circassians berpindah ke Syria dalam jumlah yang banyak. Mereka menetap di sekitar kawasan Bukit Golan dan Transjordan, serta utara Homs dan di sepanjang Gurun Syria.

 

Pada tahun 1900-an kerajaan Uthmaniyyah membantu dalam penempatan semula sejumlah Circassian ke kawasan utara Sungai Euphrates.


 

circassian
Gambar lapan lelaki Circassian bersama seorang lelaki dipercayai pegawai Ottoman.

 


Circassians memainkan peranan penting dalam mengasaskan Syria moden dalam memperjuangkan kemerdekaan dan kebanyakannya mempunyai hubungan baik dengan orang Arab di Syria kerana kepercayaan bersama dalam Islam Sunni.

 

Pada tahun 1967 selepas kekalahan Syria dalam Perang Enam Hari kebanyakan penduduk Circassian melarikan diri dari wilayah Golan Heights dengan kebanyakan menetap di Damsyik atau Aleppo, walaupun ada yang berpindah ke Eropah atau Amerika Utara. Sebelum Perang Saudara Syria dianggarkan terdapat kira-kira 100,000 Circassians di Syria.

 

3) Bangsa Turkmen mula-mula berhijrah ke Syria pada permulaan abad ke-11 apabila kawasan itu diperintah oleh Empayar Selijuk, tetapi kebanyakannya datang ke Syria selepas Empayar Uthmaniyyah menaklukinya pada tahun 1516.

 

Selama lebih 400 tahun pemerintahan Uthmaniyyah kerajaan menggalakkan Turkmen dan keluarga mereka untuk berpindah ke wilayah Syria dari Anatolia. Walaupun kejatuhan Empayar Uthmaniyyah Turkmen terus tinggal di Syria mereka dan bukannya berpindah kembali ke Turki.

 

Hari ini ramai orang Turkmen di Syria tinggal di Pergunungan Turkmen di Syria atau di sepanjang sempadan Syria-Turki, walaupun ada juga yang suka di dalam dan sekitar Homs, Damsyik dan bandar-bandar di selatan Syria berhampiran sempadan dengan Jordan atau Israel.


 

wainuiomata

 


Sejak Perang Saudara Syria meletus, Turkmen Syria telah berperang menentang kerajaan dan telah mencari sokongan Turki kerana Turkmen Syria mempunyai hubungan rapat.

 

Pada Disember 2012, Perhimpunan Turkmen Syria dan sayap tenteranya Briged Turkmen Syria dibentuk untuk melindungi penempatan Turkmen, mengambil bahagian dalam serangan dan mewakili mereka dalam rundingan damai.

 

4) Bangsa Kurdish di Syria diketahui kembali ke lebih daripada satu milenium sebelum Perang Salib kerana Pergunungan Kurdish (Kurd-Dagh) di sempadan Syria-Turki telah diketahui didiami sejak sekian lama.

 

Semasa Dinasti Ayyubiyah (1171-1341) rejimen Kurdish yang mengikuti Saladin (1137-1193) menubuhkan kawasan pemerintahan sendiri di Damsyik yang berterusan hingga ke hari ini.

 

Di bawah pemerintahan Uthmaniyyah terdapat kumpulan Kurdish berbahasa Jurmanji yang telah dihantar pulang ke bahagian utara Syria dari Anatolia, yang merupakan sebab utama mengapa utara Syria moden dikuasai oleh Kurdish.

 

Pada tahun 1920-an lebih ramai Kurd dari Turki berhijrah ke utara Syria selepas dua pemberontakan yang gagal. Sejak Syria mencapai kemerdekaannya sebagai sebuah negara, orang Kurdish telah menghadapi diskriminasi dan gangguan daripada kerajaan dan ini telah membawa kepada protes dan rusuhan sekali-sekala.


 

wainuiomata
Pejuang wanita Kurdish turut aktif dalam perang menentang ISIS di Syria

 


Pada permulaan Perang Saudara Syria, Kurdish hanya membantah kerajaan tetapi pada 2012 dua parti Kurdish utama membentuk Jawatankuasa Tertinggi Kurdish untuk berkhidmat sebagai badan induk bagi kawasan kawalan Kurdish.

 

Tindakan ini membawa kepada pemberontakan Kurdish terhadap kerajaan Syria dan mempunyai pertempuran bersenjata dengan mereka.

 

5) Kaum Yazidi adalah kumpulan etno-agama yang berasal dari wilayah Mesopotamia utara. Amalan budaya Yazidi adalah Kurdish, mereka bercakap Kurmanji (Kurd Utara) dan kebanyakan negara menganggap diri mereka sebagai Kurd.

 

Walaupun semua Yazidi adalah Kurdish, tidak semua Kurdish adalah Yazidi kerana Kurdish juga mengamalkan Islam Sunni, Syiah dan Kristian Kurdish. Sejak 1990-an populasi Kurdish telah menurun kerana ramai telah berhijrah ke Eropah.

 

Orang Arab di Syria adalah hasil daripada Arabisasi linguistik dan juga Islamisasi yang berlaku di Syria pada separuh pertama abad ke-7 Masihi selepas penaklukan Arab ke atas Syria. Orang Syria asli yang merupakan keturunan orang Semitik purba iaitu Aram dan Phoenicia secara terbuka mengalu-alukan orang Arab sebagai pembebas.

 

Pada masa Perang Salib telah bermula sekitar 1,100 AD kebanyakan orang Syria telah menerima Islam dan dari segi budaya dan bahasa Arab. Orang Syria telah bercampur dengan orang Arab dari semasa ke semasa dan telah beralih kepada pengenalan kaum Arab yang mereka miliki hari ini.


 

wainuiomata

 


Dalam Perang Saudara Syria, orang Arab telah berjuang di semua pihak konflik yang mereka pilih bergantung pada agama mereka, kesetiaan dan faktor lain.

 

Di Syria, seperti kebanyakan negara di Timur Tengah, etnik dan agama saling berkaitan.

 

Walau bagaimanapun, bermula dengan banci 1960 orang Syria secara rasmi dihentikan daripada dikira mengikut agama mereka dan orang Syria tidak pernah secara rasmi dikira dalam banci oleh kumpulan etnik atau bahasa mereka.

 

Idea ini kembali kepada sebelum Syria menjadi sebuah negara apabila idea nasionalisme Syria mula-mula timbul menjelang akhir abad ke-19.

 

Nasionalisme Syria memajukan idea tentang sejarah dan kewarganegaraan Syria yang sama, mengumpulkan semua agama, kumpulan etnik dan bahasa bersama-sama memihak kepada kewarganegaraan Syria yang merangkumi semua dan sebagai gerakan yang kebanyakannya sekular.

 

Saya mengikuti bangsa di Syria dapat mengetahui Syria sebuah negara Arab yang mempunyai minoriti tidak bercakap Arab. Walau hidup agak harmoni sebelum perang saudara ke hari ini. - DagangNews.com

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags