S&P: Pasaran perbankan Islam Asia Tenggara diunjur tumbuh 8% | DagangNews Skip to main content

S&P: Pasaran perbankan Islam Asia Tenggara diunjur tumbuh 8%

Asia Tenggara kini merupakan pasaran perbankan Islam ketiga terbesar di dunia

KUALA LUMPUR 12 Mei - Terdapat kepercayaan yang semakin meningkat dalam pasaran perbankan Islam Asia Tenggara AS$290 bilion (RM1.27 tril). Dalam tempoh tiga tahun akan datang, pasaran dijangka berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) kira-kira 8%, terutamanya diterajui oleh Malaysia dan Indonesia.

 

Demikian menurut laporan yang diterbitkan oleh S&P Global Ratings bertajuk “Growing Belief in Southeast Asia’s US$290 Bil Islamic Banking Market”.

 

Asia Tenggara kini merupakan pasaran perbankan Islam ketiga terbesar di dunia, membentuk 17% daripada AS$1.7 trilion dalam aset perbankan Islam global.

 

"Dalam pasaran utama Malaysia dan Indonesia, kami percaya bank Islam akan berkembang lebih cepat daripada bank konvensional, berdasarkan permintaan yang kukuh," kata penganalisis kredit S&P Nikita Anand.


 

S&P Nikita Anand
                                   Nikita Anand

 


Di Malaysia, bank Islam tempatan boleh menyumbang kira-kira 45% daripada keseluruhan buku pinjaman perbankan komersial menjelang akhir 2026, menurut laporan itu. Di Indonesia, bahagian pasaran sektor itu boleh meningkat kepada kira-kira 10% menjelang akhir 2026.

 

Di Brunei, institusi kewangan Islam membentuk kira-kira separuh daripada jumlah aset sistem kewangan dan pertumbuhan harus mencerminkan sistem perbankan yang lebih luas.

 

Di Filipina, sektor ini kecil tetapi terdapat pasaran yang belum diteroka dan pengawal selia berusaha untuk meningkatkan ketelusan dalam usaha untuk menggalakkan pelaburan tempatan dan asing.

 

S&P menjangkakan trajektori ini akan menghadapi halangan yang tidak dapat dielakkan memandangkan pemulihan wilayah daripada COVID-19 adalah tidak sekata dengan pelepasan pinjaman berkaitan pandemik telah memesongkan kesihatan sebenar kualiti aset.

 

Selain itu, gelombang kejutan geopolitik juga telah menaikkan harga tenaga dan komoditi yang boleh menjejaskan permintaan dalam negeri.

 

Walaupun begitu, bank Islam di Malaysia dan Indonesia sedang berusaha lebih besar dalam transformasi digital untuk merapatkan jurang teknologi yang luas dengan rakan sebaya konvensional.

 

“Dari segi ESG (alam sekitar, sosial dan tadbir urus), kami percaya bank Islam Malaysia peringkat teratas akan mendapat manfaat daripada penerbitan sukuk kemampanan antarabangsa (bon Islam),” kata penganalisis kredit S&P Rujun Duan.

 

“Penerbitan penanda aras sedemikian akan meluaskan asas pelabur dan memudahkan kesedaran yang lebih luas tentang kewangan Islam dan hubungan ESG intrinsiknya dalam pasaran modal hutang antarabangsa,” tambah beliau. – DagangNews.com