Kulit Manggis sebagai ubat - Universiti Chulalongkorn mereplikasi ekstrak kulit manggis bagi merawat radangan usus | DagangNews Skip to main content

Kulit Manggis sebagai ubat - Universiti Chulalongkorn mereplikasi ekstrak kulit manggis bagi merawat radangan usus

BANGKOK, Thailand /PRNewswire/ - Fakulti Sains Veterinar, Universiti Chulalongkorn telah meneliti dan mereplikasi "Hydroxy-xanthones", ekstrak penting yang kaya dengan antioksidan yang terdapat dalam kulit manggis yang membunuh kuman dan menghentikan jangkitan dalam mukosa usus. Ia berharap untuk berkembang untuk memasukkan produk kesihatan untuk manusia dan haiwan pada masa hadapan.

 

Buah manggis yang dilabel sebagai ratu buah-buahan Thai, bukan sahaja buah yang lazat dan sihat, tetapi kulitnya juga banyak dengan ekstrak yang bermanfaat.

 

Pada zaman dahulu, kepakaran tempatan menganggap kulit manggis sebagai ubat yang baik untuk sakit perut, keradangan pada kulit, dan menyembuhkan luka pada haiwan.

 

Hari ini, terdapat usaha untuk menggunakan ekstrak kulit manggis kepada pelbagai ubat dan produk seperti plaster, gel, dan topeng pembedahan. Khasiat kulit manggis lebih hebat.

 

Profesor Madya Dr. Suthasinee Poonyachoti dari Jabatan Fisiologi, Fakulti Sains Veterinar, Universiti Chulalongkorn baru-baru ini telah berjaya membangunkan bahan yang mereplikasi struktur kimia ekstrak kulit manggis yang membantu menahan kebocoran dalam usus.

 

Selain daripada manfaat kesihatannya, ekstrak itu mengurangkan keperluan ubat untuk manusia dan haiwan.


 

parafrasa

 


Xanthones – bahan semula jadi dalam kulit manggis yang kaya dengan manfaat

Penyelidikan mengenai kulit manggis membolehkan Profesor Madya Dr. Suthasinee menemui Xanthones, bahan dalam kumpulan Flavanol yang berkesan dalam memerangi atau menghentikan pelbagai jenis keradangan dengan kualiti seperti anti-kanser, anti-bakteria, anti-alergi, anti-radang, anti-mikrob, anti-malaria dan anti-oksida.

 

Dengan keupayaan Xanthones untuk mengurangkan keradangan dan memusnahkan bakteria, projek penyelidikan dengan kerjasama Fakulti Perubatan, Universiti Srinakharinwirot telah dilancarkan untuk membangunkan dan mengekstrak Xanthones dalam bentuk Hydroxy Xanthones atau HDX dengan keberkesanan tertinggi untuk kesihatan manusia dan haiwan.

 

"Pengeluaran kulit manggis telah menghasilkan pelbagai bahan yang bermanfaat dan berbahaya. Lebih-lebih lagi, ia mesti melalui proses yang agak rumit dan kita tidak boleh mengawal kualiti ekstrak kerana ia bergantung kepada faktor seperti kaedah penanaman, penggunaan baja. , iklim, penjagaan, dan sebagainya."

 

Profesor Madya Dr. Suthasinee menyenaraikan bagaimana projek penyelidikan itu terhasil:

"Kami memilih kaedah analisis dan berusaha untuk meniru struktur kimia Xanthone daripada kulit manggis, memberikan kami ekstrak penting yang diingini yang lebih mudah digunakan secara langsung sebagai sebahagian daripada bahan pembantu dalam ubat-ubatan, makanan dan produk lain dan untuk mengawal keberkesanannya dalam cara yang terbaik."


 

parafrasa

 


Sindrom Usus Bocor – punca penyakit pada manusia dan haiwan

Sindrom usus bocor boleh membawa kepada banyak penyakit terutamanya septikemia yang boleh tersembunyi dalam tubuh manusia. Ini berlaku apabila terdapat kelainan pada fungsi usus dan mikrovili.

 

"Jika anda boleh bayangkan bagaimana sel-sel dalam mikrovili berfungsi. Mereka berbaris bersebelahan dan bertanggungjawab untuk menyaring dan mengawal bahan toksik, dan bakteria yang memasuki aliran darah.

 

"Apabila keradangan berlaku, sel-sel tidak boleh berbaris di sebelah satu sama lain. dan berfungsi seperti kubu, yang memungkinkan bahan toksik atau asing memasuki aliran darah. Keadaan ini berbahaya dan mesti dirawat sebelum terlambat," jelasnya.

 

Usus yang bocor tidak selalu menunjukkan sebarang gejala atau jika ia boleh menjejaskan penyakit fizikal lain seperti terlalu letih, keletihan, sakit kepala atau sakit badan lain tanpa sebarang petunjuk jelas puncanya.

 

"Puncanya tidak jelas tetapi dihipotesiskan sebagai akibat tekanan. Jika simptom itu berlaku pada manusia, mereka boleh berjumpa doktor dengan segera. Namun, jika ini berlaku pada haiwan, lebih sukar untuk mengetahui sama ada mereka sakit."


 

parafrasa

 


Membangunkan HDX kepada produk kesihatan untuk manusia dan haiwan

Penyelidikan ini berada di peringkat eksperimen untuk menentukan kualiti prestasi HDX. Ia telah digunakan di ladang babi terlebih dahulu sebelum diuji ke atas manusia dan jenis haiwan yang lebih besar dan lebih pelbagai.

 

Seperti yang disimpulkan oleh Profesor Madya Dr. Suthasinee, "Pada masa hadapan, HDX akan bereksperimen dalam bahan pembantu dalam pelbagai produk seperti ubat-ubatan dan bahan makanan untuk meningkatkan kualiti hidup manusia dan haiwan." - DagangNews.com