Kredit ePemula dalam Touch 'n Go tidak boleh diguna bayar tol - PLUS | DagangNews Skip to main content

Kredit ePemula dalam Touch 'n Go tidak boleh diguna bayar tol - PLUS

Syarat ePemula jelas menyatakan ''insentif kerajaan dihadkan daripada digunakan pada transaksi tertentu, termasuk bayaran letak kereta dan/atau tol”.

KUALA LUMPUR 7 Mei - Orang ramai yang menebus kredit ePemula RM150 melalui e-dompet Touch ‘n Go, diingatkan bahawa mereka tidak dapat menggunakan kredit itu untuk pembayaran tol dan tempat letak kereta seiring dengan ketetapan Kementerian Kewangan.

 

Peringatan ini dikeluarkan oleh PLUS dan mereka menggesa semua pengguna RFID untuk menambah nilai TNG eWallet mereka untuk mengekalkan baki yang mencukupi untuk pengalaman tanpa kerumitan.

 

Seperti yang diumumkan oleh Kementerian Kewangan, inisiatif kredit ePemula eWallet RM150 bertujuan untuk mempromosikan transaksi tanpa tunai di kedai fizikal.

 

''Ini bermakna anda tidak boleh menggunakannya untuk pembayaran dalam talian atau dalam apl, dan anda sepatutnya membelanjakan kredit RM150 di kedai.

 

''T&C ePemula untuk e-dompet TNG juga telah menyatakan bahawa insentif kerajaan dihadkan daripada digunakan pada transaksi tertentu yang termasuk “bayaran letak kereta dan/atau tol”.

 

''Selain pembayaran tol RFID, ini juga bermakna anda tidak boleh menggunakan kredit ePemula untuk pembayaran PayDirect di lebuh raya dan tempat letak kereta yang disokong. PayDirect ialah ciri yang membolehkan anda memotong kredit daripada eWallet anda apabila anda mengetik kad TNG fizikal terpaut anda,'' kata PLUS.

 

 

PLUS
Pengumuman PLUS menerusi laman facebook rasminya berkaitan kredit ePemula tidak boleh diguna untuk bayar tol.

 

 

Inisiatif ePemula masih berjalan dan terbuka kepada belia Malaysia berumur 18-20 tahun atau pelajar sepenuh masa yang menuntut di institusi pengajian tinggi berdaftar. Penebusan tersedia sehingga 1 Jun 2022, dan kredit mesti digunakan sebelum 10 Jun 2022.

 

Jika anda layak dan belum menebus lagi, anda boleh berbuat demikian melalui BigPay, Grab, Shopee dan TNG eWallet. Untuk meningkatkan lagi ringgit anda, setiap platform juga menyediakan nilai tambahan termasuk baucar, syiling, pulangan tunai dan faedah lain.

 

Ambil perhatian bahawa Grab tidak menawarkan kredit RM150 tetapi sebaliknya memberikan anda baucar yang dibahagikan dalam pelbagai denominasi. Tindakan pemberian baucar itu bercanggah dengan pengumuman Kementerian Kewangan untuk menawarkan kredit kepada belia yang layak.

 

 

plas

 

 

Pulang dari beraya di kampung

Jika anda memandu pulang ke bandar selepas cuti Raya anda, tempoh tol percuma seterusnya ialah dari 12:01 pagi (Sabtu) 7 Mei hingga 11:59 malam (Ahad) 8 Mei. Menurut PLUS, penepian tol dikira apabila keluar dari lebuh raya.

 

Ini bermakna anda boleh memasuki lebuh raya lebih awal tetapi pastikan anda keluar antara 12:01 pagi pada hari Sabtu dan 11:59 malam pada hari Ahad untuk menikmati tol percuma. - DagangNews.com