Undi Melayu beralih kepada PN akibatkan kekalahan teruk Umno, kejutan kepada PKR (ANALISIS) | DagangNews Skip to main content

Undi Melayu beralih kepada PN akibatkan kekalahan teruk Umno, kejutan kepada PKR (ANALISIS)

KUALA LUMPUR 20 Nov - Umno sebagai teras Barisan Nasional (BN) tewas teruk dalam sejarah penubuhannya apabila hanya meraih 30 kerusi daripada 178 kerusi yang ditandinginya dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), sekaligus menunjukkan peralihan undi Melayu kepada Perikatan Nasional (PN).

 

Keterampilan PN juga menyaksikan sokongan terhadap Pakatan Harapan khususnya di kerusi majoriti Melayu menyusut.

 

Paling ketara, anak perempuan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Nurul Izzah adalah antara korban utama akibat perubahan besar dalam undi Melayu tersebut.

 

Nurul Izzah tewas kepada calon PN Muhammad Fawwaz Mohamad Jan daripada PAS dengan majoriti 5,272 undi, mengembalikan kerusi itu kepada parti Islam itu empat dekad selepas ia pertama kali dimenangi oleh Anwar.

 

 

nurul izzah

 

Kekalahan itu dilihat sebagai tamparan peribadi kepada Anwar kerana Permatang Pauh telah lama dianggap sebagai simbol kerjaya politiknya, sejak dia memenanginya buat kali pertama pada 1982.

 

Hanya ahli keluarganya yang bertanding di kerusi itu, termasuk semasa ketiadaannya dalam kancah politik ketika dia dipenjarakan kerana meliwat, dan ketika dia berpindah ke Port Dickson selepas dibebaskan pada 2018.

 

Anwar sendiri menang tipis di Tambun pilihan raya ini, dengan majoriti 3,700 undi.

 

Barisan Nasional (BN) juga kehilangan kerusi yang selama beberapa dekad menyaksikan pemimpin Umno yang sama dengan ahli parlimen mereka.

 

Pemerintahan Tengku Adnan Tengku Mansor di ibu kota pentadbiran Putrajaya berakhir dengan kemenangan Radzi Jidin dari PN, manakala ahli parlimen paling lama berkhidmat di negara itu Tengku Razaleigh Hamzah akhirnya ditewaskan di Gua Musang di Kelantan.

 

 

radzi jidin

 

 

Radzi menang 16,002 undi menentang Ku Nan 13,692, dan calon Pakatan Harapan (PH) Noraishah Mydin Abdul Aziz yang mendapat 5,988 undi.

 

Di Gua Musang, Razaleigh tewas dengan kelebihan sangat tipis 4% atau 163 undi kepada calon PAS Mohd Aziz Abu Naim.

 

Sementara itu, PN memenangi satu lagi wilayah persekutuan menerusi calonnya Suhaili Abd Rahman yang menewaskan calon BN dan Warisan di Labuan – satu lagi kerusi yang hanya menyaksikan calon BN.

 

Di tempat lain, ia membuat keuntungan mengejut di kerusi yang dianggap sebagai kawasan Melayu.

 

Antara yang terkorban adalah Dr Mahathir Mohamad, yang baru empat tahun lalu dikreditkan kerana menjatuhkan enam dekad pemerintahan BN.

 

 

Tun Dr Mahathir Mohamad

 

 

Calon tertua negara dan dua kali perdana menteri menduduki tempat kedua terakhir dalam pertandingan lima penjuru, hanya memenangi 4,566 undi sekaligus hilang deposit, manakala Mohd Suhaimi Abdullah dari PN mendapat 25,463 undi.

 

PN juga mengambil Tanjung Karang, Kepala Batas, Padang Rengas dan Pasir Salak, yang selama ini dianggap sebagai kubu Umno dan yang kekal bersama BN walaupun kehilangan kuasa persekutuan pada 2018.

 

Antara kerusi separuh luar bandar Melayu lain, gabungan itu membolot Gerik, Padang Besar, serta Kulim Bandar Baharu di mana Roslan Hashim menewaskan orang kuat PKR Saifuddin Nasution dengan lebih 13,000 undi.

 

 

Saifuddin Nasution

 

 

Di Hulu Selangor, yang bertukar tangan antara BN dan PH sejak tiga pilihan raya umum lalu, calon PN Hasnizan Harun memperoleh 46,823 undi, menewaskan Sathia Prakash Nadarajan dari PH yang memenangi 45,261 500, dan Mohan Thangarasu dari MIC dari BN yang mendapat 27,050 undi.

 

PN juga menang di Kapar, kawasan PKR tiga penggal di Selangor, menewaskan penyandangnya Abdullah Sani.

 

Kemenangan-kemenangan itu dilihat ketara, terutama dalam menjangkakan perpecahan undi Melayu yang menguntungkan PH. - DagangNews.com