Untung bersih 1Q Unisem susut 14% diseret oleh margin lebih rendah, kerugian tukaran mata wang asing | DagangNews Skip to main content

Untung bersih 1Q Unisem susut 14% diseret oleh margin lebih rendah, kerugian tukaran mata wang asing

KUALA LUMPUR 26 April - Unisem (M) Bhd memulakan tahun kewangan dengan pendapatan suku pertamanya susut 14% berbanding tahun sebelumnya, diseret oleh margin keuntungan kasar yang lebih rendah, kerugian pertukaran asing dan pendapatan yang lebih rendah daripada jualan sekerap.

 

Keuntungan bersih bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2024 (1QFY2024) adalah lebih rendah pada RM8.46 juta, berbanding RM9.86 juta yang dicatatkan untuk 1QFY2023, kata Unisem dalam makluman kepada Bursa Malaysia pada Jumaat.

 

Pendapatan suku tahunannya meningkat 3% kepada RM364.77 juta, daripada RM354.05 juta sebelumnya. Hasil yang lebih tinggi adalah disebabkan oleh volum jualan yang lebih tinggi, serta peningkatan dolar AS berbanding ringgit.

 

Walaupun hasil pendapatan kecil tersebut, pembekal perkhidmatan pemasangan dan ujian semikonduktor itu mengisytiharkan dividen interim pertama sebanyak dua sen sesaham, tidak berubah dari setahun lalu, yang akan dibayar pada 5 Julai.

 

Memandang ke hadapan, Unisem menjangkakan peningkatan sederhana dalam prestasi kumpulan untuk suku kewangan akan datang, walaupun kadar pemulihan yang perlahan dalam industri semikonduktor yang lebih luas.

 

Penambahbaikan sederhana itu, katanya, adalah berdasarkan peningkatan permintaan bagi produk dan perkhidmatan kumpulan itu dalam segmen pasaran tertentu, seperti pengurusan kuasa dan kecerdasan buatan, kenderaan automotif dan elektrik, serta telefon pintar unggulan premium China dan AS. - DagangNews.com