TikTok Shop sediakan platform bagi pencipta kandungan raih kejayaan | DagangNews Skip to main content

TikTok Shop sediakan platform bagi pencipta kandungan raih kejayaan

Tiga suri rumah yang bertukar menjadi pencipta kandungan teratas di TikTok Shop melambangkan ketabahan, ketabahan dan kerja keras
oleh JOHARDY IBRAHIM

TikTok memupuk komuniti kandungan yang kreatif, tulen dan positif. Pencipta kandungan TikTok di Malaysia berasal dari latar belakang yang berbeza dan mencurahkan pengalaman hidup mereka ke dalam kandungan yang mereka cipta.

 

Ini diperluaskan kepada pencipta dan penjual yang telah menemui niche mereka di TikTok Shop, yang diperkenalkan pada 2022 untuk menyokong, memperkasa dan melengkapkan perniagaan tempatan dengan panduan yang diperlukan untuk berjaya.

 

Hari ini, kita mengenali lebih lanjut tiga pencipta kandungan yang telah menguasai penceritaan mereka dan telah mengubah trajektori kehidupan mereka menjadi lebih baik.

 

iktisad

Tiga pencipta ini: @dapurmahir, @almiyaz.my, dan @nl.alchemist adalah contoh sempurna individu yang telah berjaya berkembang dan mengatasi perjuangan mereka, membuktikan bahawa mereka boleh berjaya dalam ruang yang membolehkan mereka peluang yang sama untuk disertakan, didengari , dan dilihat.

 

 

Kuasa dalam Ketabahan

Dikenali di TikTok Shop sebagai 'Ratu Dapur', Mahirah Ramli telah melangkah jauh sejak dia memulakan perjalanannya di TikTok Shop pada Ogos 2022.

 

Dianggap keajaiban kerana mampu melakukan pelbagai tugas, Mahirah menggunakan nama @dapurmahir dan memainkan banyak peranan sekali gus iaitu pencipta kandungan, ibu kepada tiga anak, dan isteri yang setia.

 

 

 

iktisad

 

 

Perjalanannya bermula dengan memuat naik video semata-mata untuk berkongsi kegembiraannya memasak, tanpa sebarang jangkaan untuk meraih pengikut.

 

Tetapi apabila khalayaknya bertambah, dia menemukan cara untuk menjual barangan dapur dan peralatan yang digunakannya sambil pada masa yang sama menyediakan kandungan bermaklumat dan menarik untuk mendidik penontonnya. Selebihnya, seperti yang mereka katakan, adalah Sejarah Mahirah!

 

Sebagai pencipta kandungan di TikTokShop, persembahannya yang menawan dalam strim LANGSUNG dan video telah mendapat pengiktirafan meluas dan pelbagai anugerah.

 

Ini termasuk dicalonkan dalam kategori Pencipta Kedai TikTok Terbaik, serta pengiktirafan sebagai satu daripada Pencipta Berprestasi Terbaik, Gabungan Pencipta di Sidang Kemuncak Penjual Kedai TikTok 2023 dan pencapaian kedudukan teratas lain dalam Hari Jenama TikTok Shop Malaysia.

 

Dedikasi Mahirah dapat dilihat dalam dedikasinya untuk berkongsi dengan komunitinya, sesuatu yang dia terus lakukan sepanjang kehamilan terbarunya - dan tetap muncul cemerlang.

 

Perjalanannya mencerminkan keupayaannya untuk mengekalkan keseimbangan kehidupan kerja, sambil memanfaatkan fleksibiliti platform untuk menguruskan masanya untuk bekerja dan keluarganya.

 

Keserasiaan yang tepat

Nurliza Ahmad, lebih dikenali sebagai @nl.alchemist di TikTok, adalah bukti nyata bahawa sains dan kecantikan berjalan seiring. Sejak 2008, dia telah mendalami dunia molekul dan sebatian yang memukau, bekerja di kedua-dua institusi kerajaan dan swasta serta mengasah kemahirannya sebagai seorang ahli kimia.

 

 

 

irsyad

 

 

Paling terkini, Nurliza memutuskan untuk memulakan perjalanan baharu sebagai ahli kimia kosmetik bebas. Menyertai TikTok Shop sebagai pencipta gabungan sepenuh masa, Nurliza menggunakan kepakaran dan pengetahuannya dalam kimia untuk memikat penontonnya dengan kandungan yang berpendidikan dan berwawasan.

 

Pengetahuan khusus beliau dalam dunia kecantikan dan penjagaan kulit, serta kesediaan untuk berkongsi maklumat ini membantu akaun TikToknya berkembang pesat dan menarik pengikut baharu yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang produk yang mereka gunakan, keberkesanannya dan cara mereka boleh memperbaiki rutin mereka.

 

Dengan tagline 'Menyahkod Sains Kecantikan', Nurliza bermula dengan menghasilkan kandungannya secara solo di dalam bilik kecilnya dan sejak itu telah berkembang ke studio yang lebih besar dengan berbilang studio untuk menjalankan strim LIVE.

 

Pada tahun 2023, beliau telah dinamakan sebagai Bintang Pencipta Kandungan Yang Meningkat Teratas untuk berbilang kempen hari jenama, dan turut dimasukkan sebagai Penstrim Pencipta Yang Meningkat semasa LIVE Mega 11.11. Terbaru, Nurliza memecahkan rekod jualannya sendiri dengan menjana lebih AS$100,000 dalam siri Kempen Pencipta Super TikTok Shop.

 

Daripada Pengikut Sifar kepada Hero Gabungan

 

Kisah kejayaan Norizam Kadir bermula dari titik sifar adalah bukti kejayaan yang boleh dicapai selagi seseorang itu dilengkapi dengan alat yang sesuai untuk berkembang maju.

 

Menerusi @almiyaz.my di TikTok, Norizam menceburkan diri ke dunia pemasaran gabungan pada Julai 2022. Berasal dari Kuantan, ibu yang tinggal di rumah kepada dua anak itu tidak mempunyai pengikut apabila dia bermula tetapi bersenjatakan semangat dan dorongan untuk berjaya.

 

Tidak terpengaruh dengan kekurangan pengikut awal, Norizam percaya dengan potensi platformnya. Apa yang membezakan beliau ialah hubungannya dengan penjual produk terlaris di pasaran, dan minatnya terhadap barangan yang menjadi sohor kini.

 

Berbekalkan moto peribadinya "Mulakan sekarang atau tidak sama sekali", dia mula mencipta gaya kandungan videonya, memanfaatkan hubungan kukuhnya dengan penjual untuk membawa masuk pakej eksklusif, tawaran dan baucar istimewa kepada khalayaknya yang semakin meningkat.

 

 

 

hikayat

 

 

Dedikasi tinggi beliau terhadap kepuasan pelanggan juga merupakan faktor yang kuat dalam mendorong pelanggan kembali, kerana komunitinya mempercayai penyampaiannya.

 

Daripada usaha solonya untuk mencipta aliran pendapatan tambahan dari keselesaan rumahnya sendiri, beliau kini mempunyai pasukan khusus untuk @almiyaz.my, lengkap dengan studio penstriman LIVE profesional yang membolehkannya meningkatkan kualiti kandungan dan mengembangkan lagi capaian.

 

Kedai TikTok mendorong individu daripada biasa kepada luar biasa, mempamerkan cara ia memperkasakan komuniti dan memudahkan penjanaan pendapatan untuk semua orang.

 

Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang cara mula mencipta dan mencari niche anda di TikTok Shop, lawat @sellwithtiktokshop_my di TikTok. - DagangNews.com