Siti Kamariah Ahmad Subki dilantik sebagai Pengarah Urusan baharu Yayasan Hasanah | DagangNews Skip to main content

Siti Kamariah Ahmad Subki dilantik sebagai Pengarah Urusan baharu Yayasan Hasanah

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 26 April - Yayasan Hasanah, cabang kebajikan Khazanah Nasional mengumumkan pelantikan Siti Kamariah Ahmad Subki sebagai Pengarah Urusannya yang baharu, selepas tamat tempoh perkhidmatan Dato’ Shahira Ahmed Bazari.

 

Siti Kamariah akan memulakan tugasnya berkuat kuasa 1 Mei 2024.

 

Siti Kamariah adalah Akauntan Bertauliah dengan lebih 20 tahun pengalaman profesional di Malaysia, Australia dan Amerika Syarikat.

 

Beliau pernah memegang jawatan kepimpinan, termasuk sebagai CEO Wanita Berdaya Selangor dan merupakan ahli lembaga pengarah berkhidmat di Universiti INCEIF.

 

Beliau juga pernah berkhidmat di PricewaterhouseCoopers, Khazanah Nasional, Yayasan Hasanah dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Latar belakang kukuh beliau dalam kedua-dua sektor pembangunan komersial dan sosial telah menjadi kunci dalam memacu keusahawanan, pembangunan sosial dan mampan.

 

 

HASANAH

 

 

Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Hasanah Tan Sri Md Nor Yusof berkata, yayasan mengalu-alukan Siti Kamariah sebagai Pengarah Urusan Yayasan Hasanah yang baharu dan mengharapkan kepimpinannya dalam membawa yayasan itu ke tahap yang lebih tinggi sambil terus memberikan impak positif kepada masyarakat yang melengkapkan usaha Khazanah ke arah memajukan Malaysia.

 

Siti Kamariah adalah graduan Universiti Sydney, Australia dengan Ijazah Sarjana Muda Perdagangan, dalam jurusan Perakaunan dan Kewangan. Beliau juga memiliki Ijazah Sarjana Perdagangan dari Universiti New South Wales, Sydney, Australia.

 

Siti Kamariah telah dipilih ke Majlis Akauntan Bertauliah Serantau Malaysia Australia dan New Zealand (CAANZ) dan merupakan ahli Institut Akauntan Malaysia (MIA). - DagangNews.com