Rundingan Muhibbah-Kemboja konsesi lapangan terbang baharu Phnom Penh positif - CGSI Research | DagangNews Skip to main content

Rundingan Muhibbah-Kemboja konsesi lapangan terbang baharu Phnom Penh positif - CGSI Research

Lapangan Terbang Antarabangsa Siem Reap Angkor yang baharu. - Gambar hiasan
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 17 April - Rundingan antara Muhibbah Engineering (M) Bhd dan pihak berkuasa Kemboja berhubung kemungkinan konsesi pembinaan lapangan terbang baharu di Phnom Penh berjalan dengan baik, dengan kemungkinan senario ideal akan membuahkan hasil, kata CGS International (CGSI) Research.

 

Sekiranya berjalan lancar kata CGSI, Muhibbah akan menerima pampasan atas kehilangan operasinya di lapangan terbang Siem Reap dan terlibat untuk mengendalikan lapangan terbang baharu di Kandal, selatan Phnom Penh, yang dijadualkan mula beroperasi pada 1H25.

 

“Ini kerana lapangan terbang baharu itu sedang dibina oleh JV antara Sekretariat Penerbangan Awam Negeri (SSCA) Kemboja dan Overseas Cambodia Investment Corporation (OCIC), yang dimiliki oleh ahli perniagaan tempatan, yang kedua-duanya tidak mempunyai kepakaran untuk menjalankan lapangan terbang," kata firma penyelidikan itu.

 

Ia juga memetik artikel Khmer Times pada 24 Mac yang menyatakan keputusan yang menggalakkan dijangka berdasarkan dasar menang-menang Kerajaan Diraja Kemboja.

 

Bagaimanapun, CGSI mengakui bahawa butiran mengenai rundingan itu masih kabur.

 

 

Muhibbah Engineering (M) Bhd

 

 

Muhibbah memiliki 21% pegangan efektif dalam Cambodia Airports, yang menguruskan dua lapangan terbang yang beroperasi, masing-masing terletak di Phnom Penh dan Sihanoukville.

 

Konsesi lapangan terbang Siem Reap juga sebelum ini dipegang oleh Lapangan Terbang Kemboja, tetapi dituntut semula oleh kerajaan pada Oktober 2023.

 

Pada 4Q23, sumbangan keuntungan bersekutu Muhibbah mencecah RM27 juta, hampir dua kali ganda daripada suku sebelumnya, disebabkan terutamanya oleh konsesi lapangan terbang Kemboja.

 

Menurut CGSI, terdapat peningkatan 20% dalam caj perkhidmatan penumpang untuk ketiga-tiga lapangan terbang Kemboja, yang mencatatkan 4.8 juta ketibaan penumpang pada 2023, peningkatan 102% berbanding 2022.

 

Sebagai perbandingan, ketibaan penumpang pra-pandemi lapangan terbang pada 2019 berjumlah 11.6 juta, kata CGSI.

 

Menjelang Tahun Kewangan 2024-25, CGSI menjangkakan penyampaian pendapatan yang lebih baik berlabuh oleh buku pesanan Muhibbah RM2.2bil pada Feb 2024, pemulihan beransur-ansur konsesi lapangan terbangnya Kemboja dan peningkatan aktiviti di limbungannya.

 

 

wainuiomata

 

 

"Kami menyukai Muhibbah sebagai proksi untuk pemulihan ketibaan pelancong dengan konsesi lapangan terbang Kembojanya manakala kepakaran marin dan lesen fabrikasi Petronas akan membolehkannya mendapatkan lebih banyak pekerjaan daripada Petronas.

 

"Risiko kelemahan utama ialah rekod prestasi pelaksanaan yang tidak kemas dan kos bahan mentah yang lebih tinggi," kata firma penyelidikan itu.

 

CGSI mengulangi "tambah" pada Muhibbah dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak RM1.34. - DagangNews.com