Robert Kuok kekal terajui senarai orang paling kaya di Malaysia dengan harta RM400 bilion - Forbes Asia | DagangNews Skip to main content

Robert Kuok kekal terajui senarai orang paling kaya di Malaysia dengan harta RM400 bilion - Forbes Asia

Tan Sri Robert Kuok kini berusia 100 tahun, dianggarkan memiliki harta bernilai hampir RM400 bilion.

KUALA LUMPUR 16 April - Kekayaan kolektif taikun yang disenaraikan dalam Senarai Kaya Forbes Malaysia 2024 meningkat sebanyak 2% sederhana kepada AS$83.4 bilion (RM398.8 bilion), menurut Forbes Asia.

 

Tan Sri Robert Kuok, seorang daripada jutawan tertua di dunia, mengekalkan kedudukannya sebagai bilionair teratas dengan nilai bersih AS$11.5 bilion. 

 

Beliau menubuhkan Kumpulan Kuok 75 tahun lalu di Johor Bahru, bermula sebagai perniagaan sederhana yang memperdagangkan gula, beras dan tepung gandum, dan mengubahnya menjadi sebuah konglomerat yang berkembang maju.

 

 

 

wainuiomata

Menyusul dibelakangnya ialah Quek Leng Chan, pengerusi eksekutif Hong Leong Co (Malaysia), yang mengekalkan kedudukan nombor duanya dengan nilai bersih AS$8.8 bilion, walaupun menurun daripada AS$10.2 bilion tahun lepas.

 

 

Quek Leng Chan
                          Quek Leng Chan

 

 

Kedudukan lima teratas menyaksikan beberapa perubahan, dengan adik-beradik Teh, yang mewarisi kepentingan dalam Public Bank daripada mendiang bapa mereka Teh Hong Piow, meningkatkan sedikit kekayaan mereka dan naik ke tempat ketiga dengan nilai bersih $5.4 bilion.

 

Mereka menggantikan saudagar aluminium Koon Poh Keong dan adik-beradik, yang tergelincir ke tempat kelima disebabkan harga dan permintaan yang lebih lemah untuk logam itu, mengakibatkan nilai bersih mereka jatuh kepada AS$5.3 bilion daripada AS$5.8 bilion tahun lepas.

 

 

Koon Poh Keong

 

 

Sementara itu, keuntungan hartanah yang ketara melonjakkan adik beradik Lee Yeow Chor dan Yeow Seng ke dalam lima teratas buat kali pertama, memperoleh tempat keempat dengan kekayaan gabungan AS$5.35 bilion, meningkat daripada AS$4.6 bilion tahun lepas. 

 

Yeow Chor menguruskan syarikat minyak sawit keluarga, IOI Corp, manakala Yeow Seng menyelia IOI Properties, yang sedang bersiap sedia untuk memperkenalkan kompleks pejabat bernilai berbilion dolar di daerah pusat perniagaan Singapura.

 

 

Lee Yeow Chor dan Yeow Seng
Lee Yeow Chor dan Lee Yeow Seng

 

 

Antara untung paling ketara dalam senarai tahun ini ialah Tan Sri Francis Yeoh dan adik-beradik, yang mengalami peningkatan terbesar dalam kedua-dua nilai dolar dan terma peratusan.

 

Gabungan kekayaan mereka melonjak kepada AS$4.7 bilion, lebih tiga kali ganda daripada tahun sebelumnya, melonjakkan mereka tujuh anak tangga ke tempat ketujuh.

 

 

Tan Sri Francis Yeoh
                                     Tan Sri Francis Yeoh

 

 

Lonjakan kekayaan boleh dikaitkan dengan kejayaan syarikat utama mereka, YTL, yang telah bekerjasama dengan gergasi teknologi AS Nvidia untuk mewujudkan infrastruktur AI di taman pusat datanya di Johor.

 

Satu lagi untung ketara ialah hartawan Tan Sri Dr Jeffrey Cheah, yang mana Kumpulan Sunwaynya mempertaruhkan penjagaan kesihatan untuk pertumbuhan masa depan. 

 

Kekayaan Cheah meningkat lebih daripada dua kali ganda, kini berjumlah AS$2.4 bilion, melonjakkannya ke dalam senarai sepuluh teratas buat kali pertama, memperoleh tempat kelapan.

 

 

Tan Sri Dr Jeffrey Cheah
                                          Tan Sri Dr Jeffrey Cheah

 

 

Senarai tahun ini juga mengalu-alukan empat pendatang baharu, termasuk dua set waris: keluarga Chen, menduduki tempat ke-18 dengan kekayaan AS$1.1 bilion, setelah mewarisi kekayaan mogul kasino Dr Chen Lip Keong, yang meninggal dunia pada Disember. 

 

 

Dr Chen Lip Keong
Keluarga mendiang Dr Chen Lip Keong mewarisi kekayaan miliknya.

 

 

Begitu juga, keluarga Gnanalingam, menduduki tempat ke-12 dengan kekayaan AS$1.6 bilion, terdiri daripada waris mendiang pembesar pelabuhan Tan Sri G. Gnanalingam, yang meninggal dunia pada Julai tahun lalu.

 

 

Tan Sri G. Gnanalingam
Mendiang Tan Sri G. Gnanalingam

 

 

Menurut Forbes Asia, nilai bersih minimum untuk melayakkan diri ke senarai itu ialah AS$320 juta, meningkat daripada AS$315 juta pada 2023. - DagangNews.com