Mengapakah Uzbekistan menjadi destinasi pelancongan teratas untuk rakyat Malaysia? | DagangNews Skip to main content

Mengapakah Uzbekistan menjadi destinasi pelancongan teratas untuk rakyat Malaysia?

Dataran Registan, Samarkand, Uzbekistan. - Gambar Alexander Popovkin
Oleh Adkhamjon Janobiddinov

DALAM beberapa tahun kebelakangan ini bilangan rakyat Malaysia yang melawat Uzbekistan meningkat secara mendadak.

 

Uzbekistan, sebuah negara yang terletak di Jalan Sutera purba, persimpangan budaya dunia terkenal dengan seni bina Islam yang indah, budaya yang unik, dan alam semula jadi yang indah.

 

Malaysia dan Uzbekistan memulakan hubungan diplomatik rasmi pada tahun 1992. Hari ini, terdapat kedutaan Malaysia di Uzbekistan dan terdapat Kedutaan Uzbekistan di Malaysia. Terdapat beberapa kali lawatan negeri dan rasmi oleh ketua negara.

 

Pada tahun 2021, sempena ulang tahun ke-20 Malaysia – hubungan diplomatik Uzbekistan, Persatuan Persahabatan Malaysia dan Uzbekistan telah ditubuhkan.

 

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak perjanjian telah ditandatangani antara Malaysia dan Uzbekistan dalam banyak bidang termasuk pendidikan, perdagangan dan pelancongan. Pelancongan merupakan salah satu bidang penting dalam hubungan Malaysia-Uzbekistan.

 

 

uzbek

 

 

Rakyat Malaysia boleh melawat Uzbekistan tanpa visa dan tinggal sehingga 30 hari. Tambahan pula, terdapat penerbangan terus yang ditawarkan oleh Uzbekistan Airways antara Tashkent dan Kuala Lumpur.

 

Selain itu, Batik Air juga melancarkan penerbangan ke Tashkent pada Disember 2023 dan AirAsia juga menyusul setelah memperkenalkan destinasi Almaty, Kazakstan pada bulan lalu.

 

Menurut statistik pelancongan, kira-kira 4,500 rakyat Malaysia melawat Uzbekistan sebelum wabak itu dan Uzbekistan menjangkakan menjadi tuan rumah kepada lebih 12,000 pelancong Malaysia pada 2024.

 

Bercakap tentang sebab yang menjadikan Uzbekistan destinasi yang menarik untuk pelancong Malaysia, salah satu sebab utama adalah warisan Islam Uzbekistan.

 

Sejak Islam sampai ke kawasan Uzbekistan pada abad ke-8, banyak masjid dan binaan telah didirikan. Menurut statistik pelancongan, terdapat lebih 2,000 bangunan Islam yang dibina di Uzbekistan yang dibina antara abad ke-9 hingga abad ke-20.

 

 

uzbek

 

 

Setiap pembinaan berbeza antara satu sama lain dengan seni bina dan sejarahnya yang unik. Contohnya, Dataran Registan di Samarkand di mana tiga harmoni berdiri bersebelahan; Masjid Bibi Khanum yang pernah menjadi antara masjid terbesar di dunia; Minorai Kalon di Bukhara, sebuah menara yang terselamat daripada pencerobohan Mongol; Kompleks Khast Imam di mana "al-Qur'an Uthman" dipelihara, dan banyak lagi.

 

Selain itu, Uzbekistan melahirkan ramai cendekiawan dan saintis Islam. Imam al-Bukhari, lahir di Bukhara, Uzbekistan terkenal dengan kitabnya “Sahih al-Bukhari”.

 

 

Imam al-Bukhari
Imam al-Bukhari

 

 

Semasa hayatnya, beliau menghafal lebih 600,000 hadith dan mengasaskan hala tuju sahih dalam ilmu hadith. AtTirmidzi, seorang lagi ulama Islam yang mengumpulkan hadith.

 

Ibn Sina, lahir di Bukhara, terkenal bukan sahaja sebagai seorang ulama Islam tetapi juga seorang ahli falsafah yang sangat kuat. Beliau mencabar ideologi ahli falsafah Yunani dalam bukunya.

 

Beliau juga terkenal dengan buku-bukunya yang menyumbang kepada asas perubatan moden. Al-Khwarizmi, dilahirkan di Khorezm, Uzbekistan hari ini, al-Khwarizmi mencipta algoritma dan mengasaskan algebra. Beliau juga merupakan pengarah House of Wisdom.

 

 

ibnu sina
Ibnu Sina

 

 

Biruni, Navoi, Ferghani, senarai itu panjang lagi. Uzbekistan juga merupakan destinasi yang sangat sesuai untuk Ziarah Islam. Apabila bercakap tentang budaya Uzbekistan, elemen utama budaya ini ialah bidang hospitaliti.

 

Uzbekistan moden terletak di tengah-tengah Jalan Sutera. Selama berabad-abad, pedagang asing datang ke tanah ini untuk berdagang dan ia mengembangkan layanan mesra Uzbekistan dan membentuk budaya Uzbekistan.

 

Budaya Uzbekistan juga boleh berbangga dengan pakaian tradisionalnya yang berwarna-warni, hidangan yang menyelerakan dan tradisi yang unik tetapi bermakna.

 

 

hikayat

 

uzbek

 

uzbek

 

uzbek

 

 

Secara keseluruhannya, pelancongan merupakan salah satu bidang penting dalam perkongsian antara Malaysia dan Uzbekistan.

 

Warisan Islam Uzbekistan dan budaya mesranya membuatkan rakyat Malaysia berminat untuk melancong ke Uzbekistan. - DagangNews.com