Majuperak bangunkan kediaman Rumah Perakku di Batu Gajah bernilai RM132 juta | DagangNews Skip to main content

Majuperak bangunkan kediaman Rumah Perakku di Batu Gajah bernilai RM132 juta

Syed Agil (dua dari kiri) dan Mohd. Hamka menunjukkan dokumen yang dimeterai sambil disaksikan Redza Rafiq (kiri) dan Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri Perak, Sandrea Ng (tengah).
Oleh Zaki Salleh

IPOH 1 Jun - Majuperak Holdings Berhad (MHB) akan membangunkan projek Rumah Perakku di Mukim Sungai Terap dekat Batu Gajah dengan nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM132 juta.

 

Projek perumahan secara berfasa di tanah seluas 46.38 hektar itu dijangka bermula pada September depan itu dengan pembangunan fasa satu dan dua dijalankan serentak.

 

Ia membabitkan pembinaan 601 unit kediaman mampu milik mengikut tiga reka bentuk berbeza yang mempunyai empat bilik tidur dan dua bilik air.

 

Pengerusi Eksekutif MHB, Datuk Redza Rafiq Abdul Razak
Pengerusi Eksekutif MHB, Datuk Redza Rafiq Abdul Razak.

 

Pengerusi Eksekutif MHB, Datuk Redza Rafiq Abdul Razak berkata, harga jualan yang dianggarkan ialah antara RM90,000 hingga RM300,000 mengikut jenis kediaman.

 

Katanya yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNPk), tiga kategori tersebut ialah Rumah Perakku 1, Rumah Perakku 2 dan Rumah Perakku 3 yang dijangka siap pada September 2025.

 

"Pembangunan hartanah dan infrastruktur merupakan segmen perniagaan teras bagi MHB.

 

"Sebagai pemain industri bagi sektor perumahan, sebanyak 14 projek perumahan telah dibangunkan dengan jumlah GDV mencecah RM1.09 bilion.

 

"Antara projek yang berjaya disiapkan termasuk projek di Mukim Hulu Kinta, Mukim Sungai Terap dan Mukim Changkat Jong," ujarnya.

 

Pembangunan hartanah dan infrastruktur merupakan segmen perniagaan teras MHB. - gambar hiasan.
Pembangunan hartanah dan infrastruktur merupakan segmen perniagaan teras MHB. - Gambar hiasan.

 

Terdahulu, beliau hadir pada sesi menandatangani kemudahan pembiayaan pembinaan berjumlah RM22 juta antara MHB dan Bank Rakyat di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri di sini.

 

Ia dimeterai antara Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MHB, Syed Agil Syed Hashim dan Naib Presiden Kanan Bahagian Korporat dan Komersil Bank Rakyat, Mohd. Hamka Abd. Rani.

 

Kemudahan pembiayaan ini membuktikan keyakinan Bank Rakyat terhadap kemampuan MHB dalam melengkapkan pembangunan projek skim perumahan. - DagangNews.com