Kapal Aframaxes dwi-bahan api Ammonia pertama di dunia dibina MISC | DagangNews Skip to main content

Kapal Aframaxes dwi-bahan api Ammonia pertama di dunia dibina MISC

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 19 April - MISC memeterai Kontrak Parti Piagam Masa (TCP) dengan PETCO Trading Labuan Company Ltd (PTLCL) melalui cabang petroleumnya, AET untuk dua Aframaxes dwi-bahan api ammonia pertama di dunia.

 

Melalui kapal ini, PTLCL akan dapat mengangkut produknya kepada pelanggan di seluruh dunia sambil menyumbang kepada penyahkarbonan industri dengan menggunakan ammonia sebagai alternatif yang lebih bersih untuk
bahan api konvensional.

 

AET juga menandatangani Kontrak Pembinaan Kapal (SBC) untuk kedua-dua kapal ini dengan Dalian Shipbuilding Industry Co., Ltd (DSIC), anak syarikat China State Shipbuilding Corporation (CSSC).

 

TCP telah ditandatangani oleh Zahid Osman, Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif AET dan Shamsul Bahari Salleh, Ketua Pegawai Eksekutif PTLCL; dan disaksikan oleh Kapten Rajalingam Subramaniam, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MISC, dan Ahmad Adly Alias, Pengerusi PTLCL.

 

Penandatanganan kontrak ini mewakili satu langkah penting ke hadapan dalam usaha rakan kongsi untuk menjadikan ammonia sebagai bahan api yang berdaya maju untuk industri maritim.

 

Rajalingam berkata,  AET dan PTLCL  telah mencapai langkah penting untuk menjadi kenyataan hari ini sejak menandatangani Memorandum Persefahaman pada Februari 2023.

 

"Ia menjadi lebih bermakna, bekerjasama dengan PTLCL, ahli Kumpulan PETRONAS. Terima kasih, Dalian Shipbuilding Industry Co., Ltd. kerana menjadi sebahagian daripada perjalanan ini. Syabas kepada MISC Marine dan Tenaga Baharu & Penyahkarbonan MISC, pemboleh kritikal dalam menghidupkan visi ini," kata beliau.

 

Penandatanganan Kontrak Parti Piagam Masa dan Kontrak Pembinaan Kapal hari ini adalah bukti yang jelas untuk mengubah cita-cita menjadi tindakan.

 

"Perkongsian ini selaras dengan kolektif kami dengan wawasan lancar untuk memacu perubahan yang bermakna dan bermatlamat di peringkat global sambil kita maju ke arah masa depan bersih-sifar.

 

"Dengan pemeteraian kontrak ini, kami bukan sahaja memajukan amalan mampan tetapi mempercepatkan perjalanan kami ke arah aspirasi 2030 Kumpulan MISC," kata Rajalingam.

 

Pengenalan kedua-dua kapal ini akan mengurangkan pelepasan keseluruhan daripada operasi kami sementara kami menyampaikan lebih banyak tenaga untuk dunia.

 

Pencapaian terobosan ini mewakili lonjakan ketara dalam amalan perkapalan yang mampan, mempamerkan komitmen berterusan Kumpulan MISC terhadap inovasi dan tanggungjawab alam sekitar.

 

Kumpulan MISC akan terus bekerjasama dengan pemain industri yang berfikiran sama untuk memacu pembangunan ekosistem yang diperlukan untuk menyokong ammonia sebagai bahan api bunker.

 

Bersama-sama dengan Akademi Laut Malaysia (ALAM) dan rakan industri, kami akan meneruskan usaha melatih pelaut kami untuk menguruskan kapal tangki ultra-rendah generasi baharu dengan selamat. - DagangNews.com