Hentikan jualan produk label 'tanpa minyak sawit' atau berdepan tindakan - API | DagangNews Skip to main content

Hentikan jualan produk label 'tanpa minyak sawit' atau berdepan tindakan - API

Premis yang menjual produk label ‘tanpa minyak sawit’ boleh didenda tidak melebihi RM250,000 atau dihukum penjara tidak lebih daripada lima tahun. - Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 15 Ogos - Advokasi Perusahaan dan Industri (API) menggesa pengguna, pasar raya dan peruncit supaya dimaklumkan tentang peraturan baharu di bawah Akta Perihal Dagangan 2011 (Akta 730), yang melarang penggunaan label diskriminasi terhadap minyak sawit.

 

Peraturan itu yang berkuat kuasa pada Mac 2022, telah berkuat kuasa sepenuhnya setelah tempoh penangguhan selama setahun tamat. Kini, denda tidak melebihi RM250,000 atau dihukum penjara tidak lebih daripada lima tahun akan dikenakan kepada mana-mana individu yang melanggar undang-undang itu.

 

Pengarah Urusan API, Datuk Fazli Nordin berkata, adalah salah sama sekali untuk jenama mengelirukan orang ramai dengan maklumat palsu tentang minyak sawit, atau menipu ‘tiada perakuan minyak sawit’ pada produk. 

 

Beliau berkata, semua mempunyai hak untuk membuat keputusan yang tidak berat sebelah di pasaran, tetapi malangnya sesetengah jenama telah menyalahgunakan kuasa mereka.

 

Katanya, perakuan palsu mengenai minyak sawit mengelirukan pasaran untuk pengguna dan menjejaskan pemacu utama pertumbuhan ekonomi negara.

 

"Kita menyedari kebimbangan mengenai pengeluaran minyak sawit, namun beberapa langkah pematuhan global sedang dijalankan untuk meningkatkan kecekapan dan kemampanan pengeluaran minyak sawit dan meningkatkan pemacu utama pertumbuhan ekonomi di Malaysia. 

 

"Sebagai salah satu pengeluar minyak sawit terbesar, Malaysia berada di barisan hadapan dalam usaha mempertingkatkan peraturan dalam usaha untuk melaksanakan piawaian global bagi minyak sawit yang mampan," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

 

API
Datuk Fazli Nordin

 

 

Beliau berkata demikian susulan laporan media berhubung peruncit dan pasar raya tempatan digesa untuk mengelakkan kenyataan palsu atau mengelirukan dalam pelabelan atau iklan mereka berkaitan minyak sawit.

 

Dalam perkembangan terkini, pembuat dasar United Kingdom (UK) menyatakan komitmen penting untuk mengiktiraf pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO) susulan lawatan rasmi Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Fadillah Yusof ke UK baru-baru ini. 

 

Pengiktirafan ini berperanan sebagai langkah penting dalam memastikan kemampanan komoditi memasuki negara. Kini di Malaysia, terdapat lebih 96% kawasan tanaman kelapa sawit telah mendapat pensijilan MSPO.

 

Fazli berkata, semua pihak tidak boleh terlepas pandang kemudaratan besar amalan ini terhadap ekonomi tempatan. 

 

Beliau berkata, adalah penting untuk mengiktiraf peranan penting yang dimainkan oleh industri minyak sawit dalam menyokong pekebun kecil dan ekonomi kita secara amnya. 

 

Katanya, penanaman kelapa sawit menyediakan pendapatan dan mata pencarian kepada berjuta-juta petani berskala kecil, menyokong komuniti tempatan dan menyumbang secara signifikan kepada ekonomi luar bandar.

 

"Penyelidikan menunjukkan bahawa minyak sawit terbukti sebagai tanaman yang paling cekap, kerana benih minyak lain memerlukan 4 hingga 10 kali lebih banyak tanah untuk tumbuh. 

 

"Ia boleh ditanam di tanah yang terdegradasi, dan terdapat amalan pengeluaran minyak sawit mampan yang boleh membantu mengurangkan kesan alam sekitar pengeluaran minyak sawit," katanya.

 

Sebagai peneraju global dalam pengeluaran minyak sawit, Malaysia komited untuk mengurangkan kesan alam sekitar dan melindungi hutan dan hidupan liar yang terancam oleh penebangan hutan. - DagangNews.com