CGS-CIMB kekal saranan 'neutral' terhadap sektor utiliti | DagangNews Skip to main content

CGS-CIMB kekal saranan 'neutral' terhadap sektor utiliti

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 1 Jun - CGS-CIMB Research mengekalkan saranan 'neutral' terhadap sektor utiliti negara dan melihat ia sangat bersesuaian dengan pelabur yang mencari sesuatu yang defensif ketika berhadapan dengan pasaran yang tidak stabil.

 

Firma itu berkata, sektor itu cenderung menikmati aliran aliran tunai yang agak berdaya tahan, disokong oleh konsesi jangka panjang di bawah rangka kerja Peraturan Berasaskan Insentif (IBR).

 

Untuk beberapa perspektif, liputan sektor firma itu menawarkan agregat FCF sebanyak RM12 bilion setiap tahun (2023-2025) berdasarkan anggaran.

 

"IBR diperkenalkan pada awal 2014 di Malaysia untuk subsektor elektrik tetapi kini menjadi ciri biasa bagi pemilik aset infrastruktur," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, Tenaga Nasional Berhad menawarkan nilai yang menarik disokong oleh pendapatan yang boleh dijangka.

 

Penyelesaian pantas memberi petanda baik untuk pembayaran dividen masa hadapan dan berfungsi sebagai pemangkin harga saham yang kukuh.

 

"Kami juga menyukai YTL Power sebagai penerima manfaat daripada mengetatkan dinamik pasaran elektrik di Singapura dan cita-cita tenaga boleh diperbaharui negara.

 

"Kami mengekalkan sarana 'tambah' untuk Malakoff  kerana ia menawarkan hasil dividen yang menarik, disokong oleh FCF yang kukuh dan kerana ia mula bertapak dalam agenda peralihan tenaga.

 

"Sementara itu kami mengekalkan saranan 'pegang' terhadap Gas Malaysia dan Petronas Gas kerana hasil dividen mereka merupakan satau-satu daya penarik ketika ini," katanya. - DagangNews.com