Boikot akibatkan lebih 100 kedai KFC gantung operasi harian, kata Nanyang | DagangNews Skip to main content

Boikot akibatkan lebih 100 kedai KFC gantung operasi harian, kata Nanyang

KUALA LUMPUR 29 April - QSR Brands (M) Holdings Bhd menggantung lebih 100 cawangan KFC buat sementara waktu di seluruh negara selepas kira-kira setengah tahun gerakan boikot, lapor Nanyang Siang Pau, memetik maklumat daripada Peta Google.

 

Menjelang petang 27 April, sebanyak 108 cawangan yang telah menghentikan operasi, lapor harian Cina. Terdapat lebih 600 restoran KFC di Malaysia, menurut laman webnya.

 

QSR tidak segera menjawab permintaan The Edge untuk mendapatkan komen.

 

 

KFC, bersama-sama dengan beberapa jenama global lain seperti Starbucks dan McDonald's, telah menghadapi pemboikotan yang hebat kerana didakwa menyokong atau ada hubungan mereka dengan Israel di tengah-tengah konflik yang berterusan di Gaza.

 

QSR, yang memiliki dan menjalankan francais KFC di Malaysia, juga mengendalikan restoran di Singapura, Brunei, dan Kemboja, serta lebih daripada 480 kedai Pizza Hut di Malaysia dan Singapura.

 

Kelantan paling teruk terjejas dengan hampir 80% atau sehingga 21 cawangan menghentikan operasi mereka buat sementara waktu, diikuti 15 cawangan di Johor, kata Nanyang Siang Pau.

 

Cabang pelaburan negeri Johor Johor Corporation (JCorp) ialah pemegang saham terbesar dalam QSR, yang bersama-sama unitnya KFC Holdings (M) Bhd telah diambil alih secara persendirian pada Februari 2013.

 

JCorp bekerjasama dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan firma ekuiti swasta CVC Capital Partners Ltd untuk menswastakan entiti itu dalam urus niaga RM5.2 bilion. KWSP dan CVC membentuk Melati Asia Holdings Ltd dengan 51% dan 49% kepentingan masing-masing.

 

Unit JCorp Massive Equity Sdn Bhd memegang 55.63% kepentingan dalam QSR manakala Melati Asia Holdings menguasai 44.05%. - DagangNews.com