Bekas MD Green Packet, Puan Chan Cheong diisytihar muflis oleh Mahkamah Tinggi | DagangNews Skip to main content

Bekas MD Green Packet, Puan Chan Cheong diisytihar muflis oleh Mahkamah Tinggi

Encik Puan Chan Cheong

KUALA LUMPUR 1 Jun - Bekas pengarah urusan kumpulan Green Packet Bhd Puan Chan Cheong, lebih dikenali sebagai CC Puan, telah diisytiharkan muflis oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur selepas gagal memenuhi keperluan notis kebankrapan yang difailkan pada 24 Mei tahun lepas.

 

Perintah kebankrapan itu dikeluarkan pada 27 Mac, berikutan petisyen oleh Everegion Sdn Bhd, dan permohonan ex-parte (sepihak) oleh Medinis Sdn Bhd, menurut pemfailan kebankrapan dan dokumen perintah kebankrapan yang dilihat oleh The Edge.

 

Puan, pengasas Green Packet, telah diberi notis kebankrapan tahun lepas selepas gagal menjelaskan gabungan RM30.66 juta yang dia terhutang kepada Everegion dan Medinis.

 

Beliau berhutang kepada Medinis sebanyak RM22.86 juta, selepas syarikat itu melaksanakan dua perjanjian opsyen jual untuk melupuskan 15 juta waran G3 Global Bhd, yang telah ditukar kepada 60 juta saham, kepada Puan.

 

Pada masa yang sama, Everegion berkata Puan gagal menjelaskan bayaran RM7.8 juta, kerana syarikat itu melaksanakan opsyen jual berasingan ke atas Puan untuk melupuskan lima juta waran G3 Global yang telah ditukar kepada 20 juta saham.

 

Puan, 54, telah menentang saman yang difailkan oleh kedua-dua syarikat itu. Beliau mendakwa waran itu adalah cagaran untuk pinjaman bernilai RM20 juta daripada Datuk Yip Yee Foo yang dikeluarkan oleh Medinis dan Everegion.

 

Puan telah membantah bahawa perjanjian pinjaman itu adalah menyalahi undang-undang kerana kedua-dua syarikat itu tidak mempunyai lesen pinjaman wang, sambil menambah bahawa penukaran waran G3 Global kepada saham telah melanggar syarat opsyen jual dan perjanjian pinjaman, kerana ia dilakukan tanpa pengetahuan Puan.

 

Green Packet mempunyai waran satu lawan satu, lima tahun yang matang pada 24 Nov 2023, boleh dilaksanakan pada 40 sen setiap satu. - DagangNews.com