Hartanah Dubai jadi rebutan pelabur Israel | DagangNews Skip to main content

Hartanah Dubai jadi rebutan pelabur Israel

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

SEBAIK sahaja Israel dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) menormalkan hubungan diplomatik tahun lalu, ramai sedang meninjau-ninjau peluang yang terbuka luas di antara dua negara.

 

Orang Israel mulai tawar-menawar di pasaran harta tanah UAE yang sedang bergelut dan ada yang mula menubuhkan syarikat yang akan memenuhi kemahuan pelanggan itu.

 

Kurang dari tiga bulan kemudian, syarikat harta tanah telah meningkatkan penjualan. Pasaran harta tanah Dubai luar biasa kerana harganya yang rendah dan syarat pembayaran yang baik. Projek yang seterusnya adalah untuk memulakan lawatan ke UAE untuk bakal pelabur.

 

uae
Bangunan kediaman pencakar langit di Dubai dengan kemudahan berkelas dunia menjadi tarikan pelabur dari seluruh dunia, termasuk Israel.

 

Di Dubai, terdapat sebuah model yang mempamerkan projek seluas 183 hektar dengan menara kediaman yang tersergam, bangunan pangsapuri rendah yang moden, barisan vila dan dupleks.

 

Penjual menawarkan banyak keselesaan untuk pasaran hartanah UAE sebagai lebihan bangunan baru dan ribuan ekspatriat telah pulang ke negara masing-masing  yang dicetuskan oleh koronavirus dan mengekalkan harga hampir terendah sejak akhir 2012.

 

Kedatangan orang Israel di negara yang mempunyai satu daripada bandar paling ikonik di dunia Arab yang juga memberi UAE kelebihan berbanding pesaingnya di Teluk. Apatah lagi banyak yang masih menjauhkan diri di mana kebanyakan negara tidak memperakui Israel.

 

uae
Penasihat Keselamatan Nasional Israel, Meir Ben-Shabbat (kiri) bersalam siku dengan seorang pegawai kerajaan UAE di Abu Dhabi pada September 2020. - AFP

 

Kedudukan geografi yang dekat hanya tiga jam penerbangan dari Tel Aviv pastinya menarik bagi para pelabur Israel. Dubai mempunyai infrastruktur yang sangat baik dan kerangka peraturan yang kuat yang mewujudkan persekitaran yang baik untuk pelabur.

 

Hartanah di Dubai dikawal selia oleh Real Estate Regulatory Authority (RERA), yang merupakan pihak berkuasa yang teguh. Kepentingan pelabur sentiasa dilindungi dan mesra pelabur.

 

Jaringan perniagaan yang baru ditemui tidak terhad kepada hartanah. Kedua-dua negara telah sepakat untuk berkolaborasi dalam teknologi pertanian dan memerangi COVID-19 bahkan berminat untuk mengembangkan persenjataan.

 

Israel meramalkan perdagangan dua hala mencapai $6.5 bilion apabila kerjasama memuncak. UAE juga telah menubuhkan dana pelaburan $10 bilion yang bertujuan untuk sektor strategik di Israel.

 

Perdagangan juga tidak sehala dimana dewan perdagangan Dubai menjangkakan eksport tahunan ke Israel hanya mencapai $4 bilion, menjadikannya salah satu rakan dagang terbesar UAE.

 

Tetapi di sektor hartanah Dubai dianggarkan mencapai $130 bilion pada tahun 2023 dimana perubahan itu mungkin sangat dialu-alukan. Harga kediaman Dubai telah turun hampir 40% dari tahap 2014 dalam keadaan yang disesuaikan dengan inflasi.

 

 

Syarikat hartanah memberi amaran bahawa kira-kira 8.4% penduduk telah pulang berikutan wabak COVID-19 cenderung untuk mengekalkan keuntungan di bawah tekanan.

 

Namun dengan kira-kira 130,000 orang Israel mengunjungi UAE sejak normalisasi hubungan pada bulan September kenaikan minat telah terasa. Orang Israel berusaha untuk membeli atau menyewa menjelang World Expo 2020 Dubai, yang akan diadakan pada bulan Oktober 2021.

 

Untuk memenuhi permintaan tersebut, syarikat hartanah Dubai berusaha untuk mengambil penutur bahasa Hebrew dengan menghantar jawatan kosong secara dalam talian untuk calon. Tidak dapat dibayangkan iklan juga muncul di laman web Israel yang memasarkan hartanah Dubai.

 

Orang Israel tidak tahu bahawa di Timur Tengah di luar Tel Aviv ada perkara seumpamanya dan terkejut apabila mendapat tahu.

 

israel
Hubungan UAE-Israel juga mantap di dalam Fintech.

 

Kehadiran pelabur Israel yang semakin meningkat dapat membantu membalikkan trend terkini.

 

Walaupun kelembapan telah menjadikan harga Dubai “rendah kitaran baru", pembiayaan mudah dan kekurangan bekalan telah mendorong kenaikan harga di Tel Aviv dan menilai Tel Aviv sebagai terlalu tinggi.

 

Orang Israel suka tempat eksotik dan mereka mengejar hasil serta hasil di UAE umumnya jauh lebih tinggi daripada yang dicapai di mana sahaja di Israel. Ini berjalan dengan baik tetapi  berada di fasa yang mana pasaran yang benar-benar baru untuk Israel. 

 

Ketika banyak bisnes merudum semasa COVID-19, Dubai berada dalam kedudukan cukup baik untuk keluar daripada kemelut dan menghidupkan bandar raya yang hampir mati!  - DagangNews.com