Yayasan AmanahRaya, UIAM taja pelajar cemerlang yang kurang berkemampuan menerusi Dermasiswa | DagangNews Skip to main content

Yayasan AmanahRaya, UIAM taja pelajar cemerlang yang kurang berkemampuan menerusi Dermasiswa

Ahmad Feizal Sulaiman Khan (tengah) bersama Prof Emeritus Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak (kiri) dan Prof Datuk Dr Noor Inayah Ya’akub (kanan) pada majlis pemeteraian MoU kerjasama antara YAR dan UIAM.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 17 Nov - Yayasan AmanahRaya (YAR) bersama Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) menjalin kerjasama dengan menaja kos pendidikan pelajar-pelajar cemerlang akademik yang kurang berkemampuan terpilih menerusi program Dermasiswa.

 

Pengarah Urusan Kumpulan AmanahRaya, Ahmad Feizal Sulaiman Khan, YAR sentiasa prihatin dan empati untuk membantu mereka yang memerlukan tajaan Dermasiswa khususnya bagi menggalakkan pelajar-pelajar cemerlang yang kurang berkemampuan untuk melanjutkan pelajaran mereka ke peringkat lebih tinggi. 

 

“Sokongan pembiayaan ini diharapkan dapat meringankan beban keluarga pelajar selain dapat membantu mereka untuk memiliki kerjaya yang lebih baik di masa hadapan dan seterusnya memperbaiki kehidupan keluarga," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Terdahulu, memorandum persefahaman (MoU) ditandatangani oleh Ahli Lembaga Pemegang Amanah YAR, Prof Datuk Dr Noor Inayah Ya’akub dan Rektor UIAM, Prof Emeritus Tan Sri Datuk Dzulkifli Abdul Razak, disaksikan Ahmad Feizal dan Dekan Kuliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim (AIKOL) ,Prof Dr Farid Sufian Shuaib.

 

Program Dermasiswa ini merupakan salah satu inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR) Yayasan AmanahRaya. Pelajar cemerlang yang dipilih adalah daripada kursus Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang dengan Kepujian (LLB Hons).

 

Penerima akan diberikan sumbangan sebanyak RM4,555 selama lapan semester iaitu sehingga tamat pengajian. Sumbangan merangkumi  pembiayaan yuran pengajian, penginapan, elaun sara hidup sehingga tamat pengajian.

 

Menurut Dzulkifli, dengan adanya kerjasama ini ia akan dapat memberikan lagi peluang kepada pelajar yang memerlukan dalam meneruskan pengajian mereka sehingga tamat pengajian.

 

“Apa yang diharapkan kerjasama ini berterusan dalam membantu para pelajar yang mana memerlukan dalam mereka meneruskan lagi usaha mereka menuntut ilmu.

 

"Inisiatif CSR yang dijalankan oleh YAR ini boleh dijadikan sebagai contoh kepada syarikat korporat yang lain untuk sama-sama membantu para pelajar yang memerlukan. Ia selaras dengan slogan UIAM 'Rahmatan lil Alamin' iaitu membawa rahmah ke seluruh alam," katanya. - DagangNews.com