Texchem jalin usahasama dengan firma Jepun, CellSource perkenalkan perkhidmatan PFC-FDTM di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Texchem jalin usahasama dengan firma Jepun, CellSource perkenalkan perkhidmatan PFC-FDTM di Malaysia

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Texchem Resources Bhd menandatangani surat hasrat (LoI) dengan CellSource Co Ltd (CCL) untuk menubuhkan usaha sama bagi memperkenalkan perkhidmatan pemprosesan beku-kering beku faktor terbitan platelet (PFC-FDTM), yang dipatenkan di Malaysia dan Jepun, kepada institusi perubatan di Malaysia.

 

Pengerusi eksekutif TRB Tan Sri (Dr) Fumihiko Konishi berkata syarikat itu mempunyai rekod prestasi yang terbukti berkhidmat dalam sektor perubatan/sains hayat dan mempunyai pelbagai pensijilan yang mengesahkan kepakaran dan komitmennya terhadap kecemerlangan.

 

"Ini meletakkan kami dalam kedudukan yang sangat baik untuk bergabung dengan CCL dan memperkenalkan perkhidmatan pemprosesan PFC-FDTM kepada perubatan

 

"Dengan menggabungkan kepakaran dan sumber kami, kami menyasarkan untuk membawa penyelesaian regeneratif kepada landskap penjagaan kesihatan di negara ini," katanya dalam satu kenyataan.

 

CCL ialah pakar perubatan regeneratif yang disenaraikan di Pasaran Pertumbuhan Bursa Saham Tokyo, menawarkan perkhidmatan pemprosesan untuk plasma kaya platelet yang diperoleh daripada darah pesakit.

 

Menggunakan proses yang dipatenkan dan inovatif, CCL menumpukan pada faktor pertumbuhan yang terdapat dalam PRP untuk mencipta PFC-FDTM yang diperoleh platelet.

 

Proses ini membolehkan PFC-FDTM disimpan pada suhu bilik untuk tempoh yang panjang, memastikan daya maju dan keberkesanan jangka panjangnya.

 

Perkhidmatan pemprosesan PFC-FDTM CCL akan disediakan di Malaysia tertakluk kepada kelulusan kawal selia oleh Agensi Pengawalseliaan Farmaseutikal Kebangsaan Malaysia.

 

TRB dan CCL merancang untuk menubuhkan JV di Malaysia menjelang akhir 2023.

 

Sementara itu, CEO dan pengarah wakil CCL, Masato Tsumamoto berkata, pemeteraian ini merupakan peristiwa penting bagi syarikat itu kerana ia menandakan perniagaan JV pertama CCL di luar negara sebagai sebahagian daripada pengembangan geografinya.

 

"Malaysia berfungsi sebagai destinasi awal kami, dipilih untuk potensinya dalam pelancongan perubatan, diperkukuh lagi dengan penubuhan dan sokongan Majlis Pelancongan Penjagaan Kesihatan Malaysia.

 

“Oleh itu, kami berbesar hati untuk mempunyai TRB sebagai rakan kongsi untuk memanfaatkan peluang besar ini bersama-sama.

 

"Lebih penting lagi, kami komited untuk menggunakan kepakaran dan sumber kolektif kami untuk menyampaikan penyelesaian regeneratif terobosan yang akan memberi kesan positif kepada hasil pesakit dan memajukan bidang perubatan regeneratif di Malaysia dan seterusnya," katanya. - DagangNews.com