Tex Cycle, Evolusi Bersatu jalin kerjasama bina kemudahan pengurusan sisa berjadual pertama di Sabah bernilai RM100 juta | DagangNews Skip to main content

Tex Cycle, Evolusi Bersatu jalin kerjasama bina kemudahan pengurusan sisa berjadual pertama di Sabah bernilai RM100 juta

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 29 April - Tex Cycle Technology (M) Berhad menerusi anak syarikatnya, Tex Cycle Sdn Bhd menjalinkan kerjasama dengan Evolusi Bersatu Sdn Bhd bagi membina kemudahan pengurusan sisa berjadual bersepadu pertama di Sabah melibatkan komitmen pelaburan sebanyak RM100 juta.

 

Kerjasama bagi membina kemudahan itu memastikan pematuhan perundangan dan kemampanan alam sekitar melalui kaedah kitar semula merentasi pelbagai industri. 

 

Kemudahan baru yang dibangunkan oleh Tex Evolusi Waste Management Sdn Bhd (JV), kerjasama antara Tex Cycle Sdn Bhd dan Evolusi Bersatu Sdn Bhd dijangka beroperasi pada suku keempat 2025.

 

Tex Cycle merupakan pakar pengurusan sisa berjadual manakala Evolusi Bersatu banyak terlibat dalam sektor minyak dan gas di Sabah.

 

Majlis pelancaran kerjasama membina kemudahan pengurusan sisa berjadual itu dirasmikan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Hajiji Noor di sebuah hotel di Kota Kinabalu hari ini.

 

hajiji
Menteri Pembangunan Perindustrian Sabah, Phoong Jin Zhe (lima dari kiri) bersama Muhamad Tolling (empat dari kiri) dan kenamaan lain pada majlis pelancaran pusat pengurusan sisa berjadual di Kota Kinabalu hari ini.

 

Dalam satu kenyataan, Tex Cycle mengumumkan bahawa kemudahan baharu itu bertujuan untuk melengkapkan penyedia pengurusan sisa berjadual sedia ada.

 

Katanya, ia memberi tumpuan kepada rawatan sisa tempatan untuk mengurangkan kos dan memastikan pematuhan undang-undang dan tanggungjawab alam sekitar, bukannya menghantar sisa ke Semenanjung untuk diproses.

 

Selain itu, kemudahan ini disesuaikan untuk melayani pelbagai industri dan menawarkan penyelesaian pengurusan sisa yang komprehensif, terutamanya dalam sektor minyak dan gas.

 

“Inisiatif ini merupakan pencapaian penting dalam komitmen kami untuk melindungi alam sekitar dan menyumbang kepada kesejahteraan komuniti kami. Ia juga sejajar dengan usaha Sabah yang lebih luas dalam mewujudkan lebih 150 peluang pekerjaan dan memulihara sumber asli kita.

 

“Kami menyasarkan untuk memaksimumkan kecekapan sumber sambil meminimumkan kesan alam sekitar,” kata Pengarah urusan Tex Evolusi Waste Management, Muhamad Tolling.

 

tax
Tex Cycle mempunyai pengalaman luas dalam menguruskan sisa berjadual.

 

Beliau berkata, Tex Evolusi Waste Management teruja untuk melabur dalam kemudahan ini, yang mewakili komitmen modal yang besar sebanyak RM100 juta, untuk menyambut era baharu bagi pengurusan sisa di Sabah yang dijangka memulakan pembinaan pada separuh kedua 2024 dan akan beroperasi sepenuhnya menjelang suku keempat 2025. 

 

"Pelaburan yang besar ini menekankan dedikasi syarikat untuk memupuk pembangunan industri di rantau ini sambil mewujudkan peluang pekerjaan untuk pekerja mahir dan separuh mahir. 

 

"Amalan inovatif kemudahan dan teknologi canggih itu ditetapkan untuk mewujudkan penanda aras baharu bagi pengurusan sisa, membuka jalan untuk penerokaan selanjutnya ke kawasan pengurusan sisa lain, termasuk sisa perbandaran,"- DagangNews.com