SCIB catat penurunan hasil 3.3% kepada RM38.1 juta pada 2QFY24 | DagangNews Skip to main content

SCIB catat penurunan hasil 3.3% kepada RM38.1 juta pada 2QFY24

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 29 Feb - Sarawak Consolidated Industries Bhd (SCIB) mencatatkan penurunan hasil sebanyak 3.3% daripada RM39.4 juta pada suku sebelumnya kepada RM38.1 juta pada suku kedua tahun kewangan 2024 (2QFY24), dengan pengurangan sederhana dalam keuntungan sebelum cukai kepada RM1.5 juta. 

 

Syarikat itu berkata, ia mencatatkan hasil sebanyak RM38.1 juta bagi Q2FY24, peningkatan 5.8% daripada RM36 juta pada suku yang sama tahun sebelumnya (2QFY23). 

 

Katanya, keuntungan sebelum cukai (PBT) kumpulan untuk suku tersebut berjumlah RM1.5 juta, pemulihan dan peningkatan yang ketara daripada kerugian sebelum cukai (LBT) sebanyak RM2.8 juta pada Q2FY23. 

 

"Segmen Pembinaan/EPCC mencatatkan hasil sebanyak RM9.3 juta, mengurangkan LBT dengan ketara kepada RM0.2 juta daripada kerugian RM1.4 juta pada 2QFY23, mencerminkan pengurusan kos yang berkesan walaupun dilaksanakan oleh pasukan pengurusan. 

 

"Sementara itu, bahagian pembuatan pula mencatatkan peningkatan hasil kepada RM28.8 juta daripada RM21.6 juta pada suku sama tahun sebelumnya. 

 

"PBT bagi bahagian ini meningkat kepada RM3.8 juta, peningkatan daripada RM1 juta yang dicatatkan pada 2QFY23, menunjukkan peningkatan ketara dalam keuntungan bahagian pembuatan dengan peningkatan permintaan serta strategi pengurusan kos yang berkesan oleh syarikat," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Katanya, ia boleh dikaitkan terutamanya dengan peningkatan kos pentadbiran. Walaupun turun naik jangka pendek itu, pelarasan strategik dan kecekapan operasi SCIB terus mengukuhkan asas untuk pertumbuhan dan daya tahan yang konsisten dalam menghadapi dinamik pasaran.

 

"Dari segi perniagaan, pencapaian syarikat, termasuk kemenangan kontrak EPCC bernilai RM16.8 juta baru-baru ini dan memorandum persefahaman (MoU) untuk projek kediaman bernilai RM250 juta di Bintulu, ditambah dengan pengambilan tanah strategik di Taman Perindustrian Demak Laut, menyerlahkan pendirian kompetitif SCIB dan prospek pengembangan.

 

"Tambahan pula, keputusan SCIB untuk menamatkan MoU yang diumumkan sebelum ini dengan Irix Sdn Bhd mengenai projek Sistem Kabel SEA-H2X mencerminkan pendekatan strategik syarikat untuk memperuntukkan sumber ke arah projek yang mempunyai nilai dan potensi yang nyata di dekat kumpulan," katanya.

 

Sementara itu, SCIB mengumumkan pelantikan Yak Boon Tiong sebagai pengarah bebas bukan eksekutif, berkuat kuasa serta-merta. 

 

Boon Tiong akan menyumbang kepada jawatankuasa audit dan jawatankuasa pengurusan risiko selaras dengan komitmen SCIB untuk menunjukkan tadbir urus korporat yang baik dan pengurusan kewangan strategik. - DagangNews.com