Sambutan Hari Buddha Purnima pada 26 Mei di Pakistan | DagangNews Skip to main content

Sambutan Hari Buddha Purnima pada 26 Mei di Pakistan

Ketua sami Thailand memasang ‘Loceng Keamanan’ di Muzium Peshawar di Pakistan dan membunyikan lima kali untuk menghantar mesej keamanan dan keharmonian kepada dunia dari Pakistan. - Gambar Gulfnews 2019
oleh AZIZI AHMAD

Buddha Purnima, juga dikenali sebagai Vesak, Vaisakhi Buddha Purnima, atau Buddha Jayanti, adalah hari paling penting bagi penganut Buddha di seluruh dunia, termasuk di Pakistan.

 

Kelahiran, pencerahan, dan kematian Buddha Gautama, pengasas agama Buddha, diperingati pada hari ini, yang diamati secara meluas oleh mazhab Buddha.

 

Hari sebenar Buddha Purnima berbeza dari tahun ke tahun kerana ia berdasarkan kalendar lunisolar Asia. Buddha Purnima berlaku pada hari purnama pertama (Purnima) dalam bulan Hindu Vaisakha, yang sepadan dengan April-Mei dalam kalendar Gregorian. Pada tahun 2023, Buddha Purnima akan diperingati pada hari Jumaat, 26 Mei ini.

 

Buddha Purnima 2023 di Pakistan ialah percutian pilihan. Tempat awam, perniagaan dan sekolah kekal dibuka, dan cuti hanya diberikan kepada mereka yang meraikan Buddha Purnima.

 
 

parafrasa

 


Walaupun tahun dan masa sebenar kelahiran dan kematian Tuan Buddha tidak didedahkan, dia dianggap hidup antara abad ke-6 dan ke-4 SM.

 

Di Lumbini, Nepal, beliau dilahirkan Putera Siddhartha. Dia diramalkan menjadi raja atau ahli falsafah yang hebat jauh sebelum dia dilahirkan, menurut tradisi.

 

Siddhartha terlindung daripada kesusahan hidup manusia sehingga dia berusia lewat dua puluhan, setelah dibesarkan dalam keistimewaan diraja.

 

Apabila putera raja berusia 29 tahun itu berhadapan dengan penyakit, usia tua, dan kematian, dia memilih untuk melarikan diri dari istana dirajanya dan memulakan misi untuk mencari punca segala kesakitan.

 

Dia meneliti banyak ajaran yang berbeza selama beberapa tahun akan datang tetapi tidak dapat menemui pencerahan sehingga suatu malam apabila dia menjalani satu meditasi yang hebat dan bangun dengan semua jawapan yang dia cari.

 

Beginilah cara Siddhartha Gautama menjadi Buddha atau Yang Terjaga pada usia 35 tahun. Beliau menyampaikan Dharma sepanjang hayatnya untuk membimbing orang lain di jalan menuju Pencerahan. Pada usia 80 tahun, Buddha Gautama meninggal dunia di Kushinagar, Uttar Pradesh.

 

Ketiga-tiga peristiwa besar dalam kehidupan Gautama Buddha - hari lahirnya, kebangkitan, dan keselamatan - dikatakan berlaku pada hari yang sama dalam setahun.

 

Hari itu mempunyai kepentingan yang besar dalam agama Buddha hasil daripada penumpuan ini. Persekutuan Penganut Buddha Sedunia memutuskan pada Mei 1960 untuk memperingati ulang tahun kelahiran Buddha pada hari purnama pertama Vaisakha.

 

parafrasa
Runtuhan peninggalan Kerajaan Purba Gandhara di Pakistan yang diharap menarik pelancong beragama Buddha ke negara Islam itu.

 


Penganut Buddha dari pelbagai mazhab melawat kuil Gautama Buddha pada hari Buddha Purnima. Mereka menghabiskan masa mereka di sana mendengar para bhikkhu (sami) menyampaikan khutbah. Sesetengah penganut Buddha menumpukan hari-hari mereka untuk melawat kuil dan melaungkan puisi lama.

 

Pada hari ini, perayaan istimewa dianjurkan di kuil Tuhan Buddha. Kuil-kuil ini menampilkan pelbagai acara kebudayaan, keagamaan dan sosial.

 

Orang ramai mengembara dari seluruh dunia untuk menghadiri perayaan ini, yang menceritakan kisah hidup Gautama Buddha.

 

Pada 2019, kerajaan Pakistan menghantar jemputan kepada delegasi 50 sami Buddha, penganut, dan wartawan dari Sri Lanka yang melawat Pakistan untuk meraikan Perayaan Waisak.

 

Ahli-ahli Sami Buddha akan pergi melawat sekitar tapak suci Buddha dan melakukan upacara keagamaan. - DagangNews.com

 

Azizi Ahmad suka menerokai aktiviti kehidupan budaya

parafrasa