RM7.02 bilion telah dibayar kerajaan untuk projek LCS sehingga kini, kata Menteri Pertahanan | DagangNews Skip to main content

RM7.02 bilion telah dibayar kerajaan untuk projek LCS sehingga kini, kata Menteri Pertahanan

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 14 Mac - Kerajaan telah membayar jumlah terkumpul RM7.02 bilion untuk projek kapal tempur pesisir (LCS) yang terkepung sehingga kini, dedah Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin di Parlimen pada Rabu.

 

Angka itu merupakan 62.49% daripada jumlah kos projek berjumlah RM11.22 bilion, dibayar mengikut kontrak yang ditetapkan, kata Khaled dalam maklum balas bertulis parlimen kepada Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz (PN-Tanah Merah).

 

Ikmal bertanyakan mengenai kos terbaharu kerajaan untuk projek LCS dan sama ada ia termasuk hutang Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS), kini dikenali sebagai Lumut Naval Shipyard (Lunas).

 

Dalam jawapannya, Khaled menjelaskan bahawa hutang BNS berada di luar bidang kuasa Kementerian Pertahanan dan tertakluk kepada pengurusan syarikat baharu yang akan mengambil alih BNS.

 

Khaled juga berkata pembinaan LCS disambung semula selepas menandatangani kontrak tambahan keenam pada 26 Mei 2023.

 

Sehingga Januari 2024, kemajuan projek itu — termasuk reka bentuk, pembinaan, peralatan dan ujian — mencapai 67.57%.

 

 

LCS

 

 

Projek LCS menjadi tumpuan sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana kelewatan dan lebihan kos, dengan bajet awal RM6 bilion meningkat kepada RM9.18 bilion dan akhirnya mencecah RM11.22 bilion.

 

Sasaran penghantaran enam kapal juga dikurangkan kepada lima, dengan jadual penghantaran yang disemak ditetapkan pada Ogos 2026, April 2027, Disember 2027, Ogos 2028 dan April 2029.

 

Kelewatan yang berpanjangan menyebabkan kerajaan campur tangan dan memperoleh BNS pada harga RM1 melalui kenderaan tujuan khas Kementerian Kewangan, Ocean Sunshine Bhd.

 

Dalam jawapan bertulis parlimen berasingan kepada Ikmal, Khaled mengumumkan bahawa Kementerian Pertahanan sedang mendapatkan Littoral Mission Ship Batch 2 (LMSB2) untuk Tentera Laut Diraja Malaysia melalui rundingan terus dengan syarikat berkaitan kerajaan Turki, Savunma Teknolojieri Muhendislik (STM), menggunakan pendekatan kerajaan dengan kerajaan (G2G).

 

 

Savunma Teknolojieri Muhendislik

 

 

"Kelulusan daripada Kementerian Kewangan diperoleh pada 18 Jan 2024. Selepas itu, Kementerian Pertahanan mengeluarkan surat hasrat kepada STM pada 5 Feb. STM menjawab pada 8 Feb, menyatakan kesediaan untuk berunding dengan Kementerian Pertahanan," kata Khaled.

 

Tambahnya, kementerian kini dalam peringkat rundingan terperinci berhubung spesifikasi yang ditawarkan dan seterusnya akan melaksanakan rundingan harga sebelum memuktamadkan perolehan. - DagangNews.com