RHB Research positif terhadap prospek Datasonic bagi FY24 didorong permintaan yang kukuh, lanjutan kontrak | DagangNews Skip to main content

RHB Research positif terhadap prospek Datasonic bagi FY24 didorong permintaan yang kukuh, lanjutan kontrak

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 27 Jun - RHB Research positif terhadap prospek Datasonic Group Berhad bagi FY24 didorong oleh permintaan yang kukuh untuk pelbagai rumusan, sumbangan projek baharu dan lanjutan kontrak sedia ada.

 

Firma itu percaya kontrak keselamatan negara yang mempunyai misi kritikal yang sedia ada berkemungkinan akan dilanjutkan bagi memastikan kesinambungan bekalan. 

 

Katanya, lanjutan kontrak Datasonic yang diberikan Kementerian Dalam Negeri (KDN) kerana ia dilihat membantu mengurangkan kebimbangan terhadap perkara itu buat sementara waktu.

 

Firma itu berkata, lanjutan itu melibatkan kontrak tiga bulan untuk pembekalan kad bagi MyKad, MyTentera, MyPOCA dengan harga RM12.5 juta serta lanjutan enam bulan perkhidmatan penyelenggaraan komprehensif pusat pemperibadian kad untuk nilai kontrak tambahan sebanyak RM9.9 juta.

 

Selain itu pindaan kepada nilai siling untuk bekalan tambahan cip pasport Malaysia berjumlah RM37.6 juta. 

 

ARTIKEL BERKAITAN: Datasonic terima lanjutan kontrak bernilai RM38 juta daripada KDN bagi membekalkan lebih banyak cip pasport

 

Firma itu percaya bahawa lanjutan kontrak penyelesaian berkaitan keselamatan negara berkemungkinan menghapuskan risiko gangguan yang boleh menjejaskan penyampaian perkhidmatan awam memandangkan kontrak sedia ada akan tamat menjelang separuh kedua tahun ini tanpa sebarang tender baharu.

 

"Kontrak itu pada mulanya dimenangi melalui proses tender terbuka.

 

"Kesediaan pembuatan, kualiti perkhidmatan dan produk, dan pengetahuan teknikal yang Datasonic ada mengenai produk itu adalah faktor penting.

 

"Pendapatan FY24 berkemungkinan mencecah satu lagi tahap tinggi, berikutan permintaan kukuh yang berterusan dan permulaan kontrak bekalan iKad baharu," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu memahami bahawa pihak pengurusan sedang giat meneruskan pelbagai pembaharuan kontrak untuk pembekalan penyelesaian berkaitan MyKad dan pasport, serta kontrak penyelenggaraan termasuk penyenggaraan pintu automatik, Direktori Kunci Awam dan rumusan berkaitan Infrastruktur Kunci Awam.

 

Katanya, pengurusan juga sedang giat meneruskan program baharu untuk meningkatkan lagi pesanannya, seperti kad pengenalan digital dan sistem pengurusan identiti di bawah memorandum perjanjian dengan Kementerian Perancangan Bandar, Perumahan dan Pembangunan Wilayah Republik Guinea.

 

Bagaimanapun, kumpulan itu masih berhadapan dengan beberapa risiko termasuk kos input yang lebih tinggi, pesanan yang lebih lemah daripada jangkaan, dan kontrak yang tidak diperbaharui.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) 57 sen sesaham. - DagangNews.com