Penstrukturan semula akaun KWSP mesti disertakan dengan syarat pengeluaran - MTUC Sarawak | DagangNews Skip to main content

Penstrukturan semula akaun KWSP mesti disertakan dengan syarat pengeluaran - MTUC Sarawak

KUCHING 26 April ― Akaun Fleksibel di bawah Inisiatif Penstrukturan Semula Akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mesti disertakan dengan syarat pengeluaran dan/atau tempoh, kata Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Sarawak.

 

Pengerusi MTUC Sarawak, Zaidi Nasar berkata, pengeluaran dana di bawah akaun ini tidak sepatutnya dibuat pada bila-bila masa.

 

“Ini supaya pencarum KWSP boleh menggunakan dana yang mereka keluarkan secara berhemah,” katanya ketika mengulas mengenai Inisiatif Penstrukturan Semula Akaun KWSP baharu, yang akan berkuat kuasa 11 Mei 2024.

 

Beliau berkata MTUC Sarawak mengalu-alukan penstrukturan semula selagi ia tidak mengganggu Akaun Persaraan.

 

“Dengan Akaun Fleksibel, ia sudah pasti membantu mengurangkan komitmen kewangan ahli KWSP, terutama mereka yang memerlukan.

 

“Bagaimanapun, nasihat kami kepada pencarum adalah menggunakan kemudahan baharu ini dengan lebih telus dan berhemah di samping mengekalkan pelan persaraan yang lebih holistik,” katanya.

 

 

Zaidi Nasar
                                         Zaidi Nasar

 

 

KWSP telah mengumumkan Akaun Fleksibel baharu di bawah Inisiatif Penstrukturan Semula Akaun KWSP untuk keperluan kewangan jangka pendek.

 

Semua akaun ahli di bawah umur 55 tahun akan distruktur semula daripada dua kepada tiga akaun, yang akan dikenali sebagai “Akaun Persaraan” (Akaun Persaraan), “Akaun Sejahtera” (Akaun Kesejahteraan) dan “Akaun Fleksibel” (Akaun Fleksibel).

 

Simpanan di bawah Akaun Fleksibel boleh dikeluarkan pada bila-bila masa mengikut keperluan ahli, dengan pengeluaran minimum RM50.

 

Semua caruman selepas 11 Mei akan diperuntukkan ke dalam tiga akaun baharu, dengan 75 peratus ke dalam Akaun Persaraan, 15 peratus ke dalam Akaun Kesejahteraan dan 10 peratus ke dalam Akaun Fleksibel. - DagangNews.com