MIDF Research positif terhadap sektor O&G berikutan pengumuman perbelanjaan modal Petronas | DagangNews Skip to main content

MIDF Research positif terhadap sektor O&G berikutan pengumuman perbelanjaan modal Petronas

Pelaburan dalam sektor minyak dan gas memastikan kadar pengeluaran dapat dikekalkan.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 13 Jun - MIDF Research mengekalkan syor positifnya terhadap sektor minyak dan gas (O&G) berikutan Petronas mengumumkan RM60 bilion perbelanjaan modal (capex) pada tahun kewangan berakhir 31 Dis 2022 (FY22), meningkat daripada RM30.5 bilion setahun sebelumnya.

 

MIDF Research berkata pelaburan dalam sektor minyak dan gas amat diperlukan untuk memastikan syarikat minyak dan gas mempunyai dana yang mencukupi untuk melaksanakan kerja yang lengkap dan peralihan tenaga untuk jangka panjang, sambil mengekalkan kecekapan dan kadar pengeluaran projek minyak dan gas sedia ada dan baharu.

 

“Kami percaya belanja modal RM60 bilion adalah adil dan perlu untuk meminimumkan kos yang lebih tinggi kerana penangguhan projek, serta untuk menyokong projek yang akan datang dalam baki 2022, termasuk peruntukan untuk tenaga hijau dan inisiatif kemampanan kumpulan itu,” katanya dalam nota hari ini.

 

Pelaburan dalam sektor minyak dan gas memastikan kadar pengeluaran dapat dikekalkan.

 

Status Petronas sebagai syarikat minyak nasional, keselamatan tenaga dan kemampuan mampu milik kekal keutamaannya, diikuti oleh keuntungan daripada kos yang lebih rendah dan kecekapan lebih tinggi.

 

“Oleh itu, kami percaya pengumuman belanjawan baru-baru ini akan menjadi cadangan menarik bagi syarikat kecil lain untuk pulih dan menambah baik, melalui tender projek dan kerjasama,” tambahnya.

 

Bagaimanapun, MIDF Research berkata ia kekal berhati-hati terhadap kesan inflasi ke atas harga sektor runcit Petronas.

 

Pada masa ini, harga untuk gas perindustrian telah menghampiri pariti dengan gas asli global. Selain itu, risiko subsidi bahan api dimansuhkan dalam iklim politik semasa juga memainkan peranan dalam menjamin permintaan berterusan walaupun berdepan risiko inflasi.

 

Satu lagi cabaran kepada operasi Petronas ialah memenuhi jangkaan kemampanannya dalam masa.

 

“Sehubungan itu, kami menjangkakan harga penanda aras minyak mentah Brent akan berada pada purata dalam julat antara AS$110 setong kepada AS$116 setong pada 2022.

 

“Julat itu ditetapkan sedemikian untuk menampung ketidaktentuan pasaran berhubung sekatan Rusia, inflasi yang meningkat dan gangguan rantaian bekalan, serta peningkatan dalam kadar penghantaran, diimbangi oleh kemungkinan meningkatkan pengeluaran dan output bekalan menjelang akhir tahun,” tambahnya. - DagangNews.com