Merakyatkan Malaysia MADANI melalui Kitaran Pengurusan Nilai | DagangNews Skip to main content

Merakyatkan Malaysia MADANI melalui Kitaran Pengurusan Nilai

Oleh Dr IRWAN IBRAHIM & AFIZAN AMER

KITARAN pengurusan nilai adalah merupakan kaedah yang melibatkan sistem pengurusan sedia ada.

 

Pendekatan ini berdasarkan pemikiran, tingkah laku dan kaedah berorientasikan nilai dan fungsi, khususnya khusus untuk memotivasikan orang ramai, membangunkan kemahiran, menggalakkan sinergi dan inovasi, dengan matlamat untuk memaksimumkan prestasi keseluruhan sesebuah organisasi masyarakat dalam membawa satu pendekatan pemikiran .

 

Kitaran pengurusan nilai boleh meraih ganjaran yang besar jika ia diterapkan dengan mantap dalam usaha merakyatkan nilai-nilai dalam Malaysia Madani yang dipacu Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

 

Kitaran pengurusan nilai ini prihatin dengan penciptaan nilai yang mampan, sama ada di peringkat projek, produk, proses, organisasi atau sosial.

 

Ia prihatin dengan menambah baik dan mengekalkan keseimbangan yang diingini antara keperluan dan kehendak pihak berkepentingan dan sumber yang diperlukan untuk mencapai suatu kempen.

 

Pelaksanaan kitaran pengurusan nilai akan membantu menyelaraskan keutamaan yang berbeza untuk menyampaikan nilai optimum untuk semua pihak berkepentingan dan akhirnya ke masyarakat umumnya.

 

parafrasa

 

Proses kitaran pengurusan nilai melibatkan tiga proses utama, penciptaan nilai, komunikasi nilai dan penerimaan nilai.

 

Penciptaan nilai melibatkan pembinaan unsur-unsur teras utama Malaysia Madani iaitu kemampanan, kesejahteraan, daya cipta, hormat, keyakinan dan ihsan ke dalam produk atau perkhidmatan yang di tawarkan oleh setiap kementerian.

 

Inilah yang dikatakan sebagai penciptaan nilai yang sepatutnya akan menjadikan Malaysia Madani bukan sekadar satu slogan kosong tetapi benar-benar mempunyai roh untuk diterima rakyat.

 

Istilah "sepatutnya" digunakan kerana apa yang sebenarnya akan dinilai oleh rakyat bergantung pada cara  satu produk dipasarkan dan biasanya agak kurang daripada nilai penuh. Produk baru yang hebat yang menjanjikan faedah yang besar hanyalah janji.

 

Sebagai contoh, kesanggupan untuk menerima akan menjadi kekurangan nilai, tetapi akan bergerak lebih dekat kepada nilai jika produk itu disertakan dengan jaminan ketersampaian nilai prestasi yang tinggi .

 

Komunikasi nilai pula melibatkan kaedah dan saluran komunikasi yang boleh dipercayai, dari segi kredibiliti, faedah yang membezakan slogan Malaysia Madani ini berbanding slogan-slogan atau kempen yang lain.

 

 

parafrasa

 

 

Matlamat, utamanya adalah untuk mewujudkan "nilai" yang dikenal pasti amat diperlukan oleh rakyat semasa peringkat penciptaan nilai.

 

Tanpa itu, kerajaan akan menghadapi risiko masyarakat tidak mengetahui nilai faedah pembezaan slogan Malaysia Madani atau mereka tidak akan mengakui nilai itu, walaupun mereka tahu apa itu Malaysia Madani.

 

Proses komunikasi yang berkesan akan melancarkan penerimaan nilai Malaysia Madani secara berkesan.

 

Kelancaran sesuatu kempen dan pelan tindakan Malaysia Madani dalam mencapai sasaran misi dan visinya banyak bergantung kepada keberkesanan komunikasi dalam kalangan para menteri yang mengetuai setiap kementerian untuk menterjemahkan pelan tindakan tersebut ke dalam kementerian yang mereka ketuai.

 

Keberkesanan komunikasi bukan sekadar perlu wujud dalam komunikasi sesama kakitangan kementerian, namun yang lebih kritikal dan diambil perhatian serius ialah keberkesanan komunikasi yang menyeluruh termasuklah komunikasi bersama masyarakat.

 

Komunikasi yang berkesan bukan sekadar mampu menyampaikan mesej yang tepat, malah lebih daripada itu, ia mampu membuatkan sesuatu kerangka baru yang dibawa oleh kerajaan hari ini diterima, disenangi, dikagumi dan akan menjadi inspirasi kepada masyarakat, seterusnya mampu melonjakkan kredibiliti kerajaan dan reputasi Perdana Menteri Ke-10 .

 

Hakikatnya teori kitaran nilai ini sangat berbeza daripada sistem perancangan gaya 1960-an. Ia bukan latihan yang didorong oleh golongan yang dipimpin. Teori ini memberi tumpuan kepada pembuatan keputusan yang lebih baik di semua peringkat dalam organisasi pentadbiran negara.

 

 

parafrasa

 

 

Teori kitaran nilai ini mengiktiraf bahawa struktur arahan dan kawalan nilai yang cuba dibentuk dari atas ke bawah tidak boleh berfungsi dengan baik sekiranya ia tidak dicipta, dikomunikasi, dan dibudayakan dengan seiring, terutamanya dalam sebuah negara yang berbilang bangsa yang besar.

 

Sebaliknya, teori ini menyeru ketua-ketua yang mengetuai setiap organisasi untuk menggunakan metrik prestasi berasaskan nilai yang dicipta untuk membuat keputusan yang lebih baik.

 

Ia memerlukan pengurusan kunci kira-kira serta penyata pendapatan, dan mengimbangi perspektif jangka panjang dan pendek.

 

Apabila teori kitaran pengurusan nilai berfungsi dengan baik di dalam sesebuah organisasi, ia menyediakan satu ruang pembuat keputusan di semua peringkat dengan maklumat dan nilai keberhasilan yang betul untuk membuat keputusan terbaik bagi Perdana Menteri Malaysia yang  sedan membangunkan nilai.

 

Bagi organisasi yang menunangi gagasan Malaysia Madani ini akan memberikan mereka  maklumat untuk mengukur dan membandingkan nilai strategi alternatif dan nilai keberhasilan  untuk memilih strategi memaksimumkan nilai yang ingin dibangunkan. – DagangNews.com

 

 

Dr Irwan Ibrahim adalah Pensyarah Kanan Pengurusan Operasi, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Puncak Alam, Universiti Teknologi Mara Selangor.
Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.