Menerima Perubahan Pemikiran, Kunci Memacu Pemimpin Malaysia MADANI | DagangNews Skip to main content

Menerima Perubahan Pemikiran, Kunci Memacu Pemimpin Malaysia MADANI

Oleh Dr IRWAN IBRAHIM & AFIZAN AMER

PERUBAHAN pemikiran adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan dan merupakan proses mutlak dalam memperkenalkan satu jenama besar seperti Malaysia MADANI.

 

Keupayaan untuk menghadapi dan menyesuaikan pemikiran dengan perubahan adalah roda penggerak perubahan dasar itu sendiri, terutamanya dalam dasar yang dikongsi oleh pelbagai kaum.

 

Melalui produk atau perkhidmatan berasaskan kempen Malaysia MADANI yang ingin dibangunkan, ia diharap dapat membawa perubahan kepada minda, tingkah laku, gaya hidup, serta mampu menjawab keperluan yang perlu wujud dalam masyarakat.

 

Perubahan harus didorong bukan sahaja untuk memenuhi keperluan masyarakat dan negara, ia juga terpakai apabila menguruskan pasukan perlaksana dan organisasiitu sendiri.

 

Perubahan atau anjakan pemikiran mesti mempunyai visi yang jelas dan berkongsi visi bersama itu kepada seluruh ahli pasukan yang terlibat.


 

parafrasa

 


Perubahan pemikiran bagi golongan pelaksana Malaysia MADANI adalah sesuatu yang akan dan mesti dilakukan secara berterusan oleh pihak kerajaan.

 

Oleh itu, sebagai mewakili pemimpin kerajaan juga harus memastikan bahawa mereka mempunyai visi yang jelas dan difahami oleh semua pasukan didalam organisasi.

 

Menyampaikan dan menyemai kefahaman dalam setiap pasukan bahawa perubahan cara, strategi dan langkah pelaksanaan dalam mencapai visi syarikat bukanlah sesuatu yang perlu dielakkan atau ditakuti.

 

Visi pemimpin tertinggi mesti diterjemahkan dan dihadam dengan betul oleh pasukan pelaksana di pelbagai peringkat. Jika secara asasnya visi dapat difahami dengan baik, maka sebarang perubahan yang berlaku akan menjadi proses ke arah visi ini, bukan sebaliknya.

 

Ini akan menjadikan ahli pasukan lebih yakin dan fokus apabila terpaksa menyesuaikan diri dengan pelbagai perubahan demi merealisasikan visi kerajaan.

 

Sebagai contoh, apabila kerajaan perlu beralih daripada satu kempen pentadbiran Keluarga Malaysia ke model kempen pentadbiran Malaysia MADANI.


 

volatiliti

 


Bagaimana untuk mencapai visi dalam perubahan dasar kepimpinan, sudah tentu akan sentiasa dalam proses dan menyesuaikan diri dengan keperluan pasaran yang sentiasa berubah dengan pantas dan dinamik.

 

Dengan pemahaman yang kukuh tentang visi di semua peringkat dalam organisasi, pasukan pemerintah akan menjadi tangkas dan menyesuaikan diri dengan semua situasi dan keadaan.

 

Kepimpinan tidak takut dengan perubahan dan akan mudah menerima bentuk pentadbiran baharu (penjajaran semula). Ini kerana setiap peringkat dalam organisasi perlu percaya bahawa ini adalah proses yang perlu untuk merealisasikan visi sesebuah pentadbiran kerajaan.

 

Apabila operasi dan mentaliti pasukan pentadbiran terlalu tegar dan enggan menerima perubahan, keupayaan untuk menyesuaikan diri dengan dinamika persekitaran akan menurun, jadi sesuatu dasar baru akan sukar untuk bertahan dan tidak dapat dilaksanakan dengan baik.

 

Bina persekitaran yang menyokong untuk memupuk inovasi

Keupayaan untuk menerima perubahan akan membuahkan hasil dalam kemunculan inovasi. Inovasi pentadbiran dalam sesebuah organisasi tidak boleh berkembang tanpa sokongan seorang pemimpin.

 

Di sinilah peranan penting seorang pemimpin adalah untuk menjadikan suasana dalam organisasi lebih mesra dan menyokong pertumbuhan inovasi.


 

tnb

 


Sentiasa bersikap terbuka kepada idea dan idea adalah salah satu cara pemimpin dapat menggalakkan suasana yang kondusif untuk bertukar idea. Setiap peringkat dalam organisasi mesti boleh mencipta dan terlibat dalam proses inovasi.

 

Perlu diingat, inovasi boleh berkembang di mana-mana sahaja dan akan sentiasa ada cara yang lebih baik, cekap dan berkesan untuk mendapatkannya. Dari sini, kekuatan pemimpin akan mendorong budaya inovatif ini diwujudkan.

 

Bina mentaliti yang kuat sebagai satu pasukan

Perubahan dalam persekiran, model pentadbiran serta tingkah laku pengguna, membuatkan ahli ahli di dalam organisasi kerajaan sentiasa perlu menyesuaikan diri. Begitu juga pasukan mereka. Mereka mesti boleh memacu perubahan dan sentiasa mencari jalan keluar dari keadaan itu.

 

Dari sini, pemimpin menjadi orang yang mesti memacu mentaliti dan kekuatan sesebuah pasukan. Pelbagai cabaran, sama ada skala besar atau kecil, lambat laun sesebuah pasukan mesti sentiasa mempunyai mentaliti dan rasa tanggungjawab untuk mencari penyelesaian kepada semua cabaran yang ada.

 

Pemimpin di sini berfungsi sangat penting. Seorang pemimpin adalah pendorong terbesar agar mentaliti yang baik dalam organisasi sentiasa terjaga.

 

Di samping itu, seorang pemimpin juga mesti boleh memberi arahan untuk menjangkakan perubahan dalam pelbagai aspek, bermula daripada pemetaan dasar, perubahan tingkah laku pentadbir, model pentadbiran baharu, kepada saluran penyampaian perkhidmatan baharu.


 

tnb

 


Perkara-perkara ini sememangnya memerlukan kecekalan dan semangat pantang menyerah yang tinggi.

 

Apa yang lebih penting, ini mesti ditularkan oleh pemimpin sebagai komander, teladan dan teladan agar mentaliti pasukan terus tabah dan mampu menghadapi serta mencari penyelesaian dalam semua situasi menyuburkan kempen Malaysia MADANI. – DagangNews.com

 

 

Dr Hj Irwan Hj Ibrahim adalah Pensyarah Kanan Pengurusan Operasi, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Puncak Alam, Universiti Teknologi Mara Selangor.
Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.