Maybank IB turun taraf saranan saham Mega First kepada 'pegang' dengan TP RM4.80 sesaham | DagangNews Skip to main content

Maybank IB turun taraf saranan saham Mega First kepada 'pegang' dengan TP RM4.80 sesaham

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 25 April - Maybank Investment Bank (Maybank IB) menurunkan taraf saranan saham Mega First Corp Bhd (Mega First) daripada 'Beli' kepada 'Pegang'.

 

Firma penyelidikan itu menjangkakan saham syarikat pengendali loji kuasa hidro akan mencapai kemuncak susulan rali baru-baru ini yang telah mendorongnya ke paras tertinggi.

 

"Jurang penilaian Mega First dengan saham utiliti lain telah mengecil dalam beberapa bulan kebelakangan ini dengan harga saham meningkat sebanyak 31% YTD.

 

"Ganjaran risiko saham kini kelihatan seimbang, pada pandangan kami, dengan peristiwa akretif pendapatan jangka pendek berharga sedikit," katanya dalam nota penyelidikan.

 

Firma penyelidikan itu menurunkan taraf kepada 'Pegang" dengan harga sasaran (TP) berasaskan SOP yang lebih tinggi sebanyak RM4.80 (+2%) berikutan semakan pendapatan.

 

Saham Mega First telah memperoleh keuntungan sebanyak 32% tahun setakat ini di tengah-tengah rali yang meluas dalam sektor utiliti. 

 

Mega First memperoleh lebih separuh daripada pendapatannya daripada bahagian tenaga boleh diperbaharui, yang turut melabur dalam projek solar atas bumbung komersial dan perindustrian di Malaysia. 

 

Syarikat itu menjalankan Projek Tenaga Hidro Don Sahong di Laos, menjana sehingga 260 megawatt.

 

Menurut Maybank IB, sumbangan Don Sahong kepada pendapatan Mega First dijangka meningkat pada tahun kewangan berakhir 31 Disember 2024, dengan turbin kelima dan pegangan efektif yang lebih tinggi sebanyak 95%.

 

Katanya, pembinaan turbin terbaharu nampaknya "berkembang baik" dengan pentauliahan dijangka pada Julai 2024.

 

"Syarat yang disemak untuk perjanjian konsesi untuk semua lima turbin telah dimuktamadkan dan sedang menunggu kelulusan rasmi oleh kerajaan Laos menjelang pertengahan 2024.

 

"Kami tidak menjangkakan sebarang kemerosotan," ujar firma itu yang meramalkan keuntungan bersih teras sebanyak RM455 juta untuk tahun ini dan RM465 juta untuk tahun depan. 

 

Tambahan pula kata Maybank IB, Mega First masih mempunyai ruang kunci kira-kira yang mencukupi untuk projek baharu.

 

Katanya, kemungkinan terdapat usaha niaga dalam bidang pertanian dengan dua entiti yang ditubuhkan pada FY2023 dan hospital selepas syarikat itu membeli sebidang tanah seluas 1.3 hektar yang ditetapkan untuk pusat perubatan di Setia Alam berjumlah RM44 juta pada Februari 2024.- DagangNews.com