Masalah sisa global kini elektronik — Begitu juga penyelesaiannya: Pendekatan perniagaan untuk penggunaan teknologi lebih mampan | DagangNews Skip to main content

Masalah sisa global kini elektronik — Begitu juga penyelesaiannya: Pendekatan perniagaan untuk penggunaan teknologi lebih mampan

Terdapat 420.3 juta tan e-sisa di seluruh dunia, yang terutamanya datang daripada pelupusan peralatan IT usang. - Gambar John Cameron
Oleh Teh Chai Peng

DALAM dunia perniagaan hari ini, teknologi adalah seperti enjin yang mendorong syarikat ke masa depan di mana segala-galanya adalah mengenai kemajuan dan penambahbaikan digital.

 

Walau bagaimanapun, ini juga mengakibatkan cabaran yang menggerunkan — pengumpulan mengejutkan sebanyak 420.3 juta tan e-sisa di seluruh dunia, yang terutamanya datang daripada pelupusan peralatan IT usang.

 

Di Malaysia, kami juga bergelut dengan cabaran e-sisa kami sendiri, menjana kira-kira 365,000 tan e-sisa setiap tahun. Jelasnya, menangani masalah sisa elektronik ini adalah perkara yang segera.

 

Walaupun usaha yang patut dipuji seperti Peraturan Kualiti Alam Sekeliling (Buangan Terjadual) dan juga hari kutipan e-sisa kebangsaan wujud, ia terutamanya menangani pelupusan e-sisa sedia ada.

 

Apa yang lebih kami perlukan ialah langkah proaktif yang direka untuk mengurangkan e-sisa pada sumbernya, dan perniagaan — sebagai penyumbang utama e-sisa — mesti mengiktiraf peranan mereka sebagai pemangkin kepada perubahan positif. Perubahan operasi mudah boleh membuka jalan untuk landskap perniagaan yang lebih mampan.


 

 Teh Chai Peng adalah Pengasas dan CEO Complete Human Network (CHN) 
 Teh Chai Peng adalah Pengasas dan CEO Complete Human Network (CHN) 

 


Mengintegrasikan Kesedaran Digital Dalam Keputusan Pembelian Perniagaan

Satu langkah asas dalam pengurusan e-sisa yang mampan ialah menggunakan pendekatan yang bijak untuk membeli peralatan elektronik.

 

Banyak organisasi menghadapi isu redundansi kerana pasukan yang berbeza secara bebas memperoleh alat serupa, yang membawa kepada pengumpulan lebihan peranti elektronik dan akhirnya e-sisa.

 

Untuk menangani perkara ini, perniagaan harus secara aktif mencari pengeluar elektronik yang mengutamakan prinsip Tanggungjawab Pengeluar Lanjutan (EPR).

 

Dalam ruang lingkup Rancangan Malaysia Ke-12, Perdana Menteri Anwar Ibrahim telah menerajui pelaksanaan proaktif EPR.

 

Dari sudut perniagaan-ke-perniagaan (B2B), kerjasama dengan pengeluar sedemikian menjadi penting, memastikan produk bukan sahaja cekap tetapi juga direka dengan mengutamakan kemampanan.

 

Ia memastikan penjajaran dengan matlamat alam sekitar, pematuhan peraturan, dan tanggungjawab sosial korporat, memupuk ekosistem perniagaan yang bertanggungjawab dan mampan yang menyumbang kepada agenda alam sekitar negara.

 

Menghapuskan Pembaziran Melalui Langganan Digital Perisian Dan Peranti Harian

Walaupun pembelian, EPR dan pembaikan yang bertanggungjawab adalah penting, penyelesaian terobosan yang semakin terkenal ialah model Peranti-sebagai-Perkhidmatan (DaaS).

 

Menyedari kelemahan ekonomi linear kami, di mana barangan dihasilkan, digunakan dan dibuang tanpa mengambil kira akibatnya, model DaaS selaras dengan lancar dengan ekonomi bulat yang sedang berkembang.

 

Memandangkan pasaran sewa global sudah berkembang sebanyak 30 peratus yang ketara, DaaS muncul sebagai pengubah permainan dalam memperoleh dan mengurus peranti elektronik secara mampan.

 

DaaS membenarkan perniagaan melanggan peranti dan bukannya membuat pembelian langsung. Ini selaras dengan pemikiran ekonomi bulat, mengurangkan komitmen jangka panjang dan memastikan pengurusan peranti yang bertanggungjawab.


 

chn

 


Complete Human Network (CHN), sebagai sebuah syarikat mobiliti perusahaan, secara aktif menyumbang kepada pengurangan e-sisa melalui model DaaS, bekerjasama dengan pemimpin industri dan pelbagai rakan kongsi ekosistem.

 

Skala dan fleksibiliti DaaS menjadikannya boleh diakses oleh perniagaan untuk semua saiz, memperkasakan mereka untuk menyumbang kepada masa depan yang lebih mampan.

 

Metodologi CHN DaaS telah mempamerkan kejayaan yang terbukti melalui penggunaan meluas merentas pelbagai sektor termasuk perkhidmatan kewangan, perbankan & insurans, penerbangan, kerajaan, pendidikan dan runcit POS. Penerimaan ini telah banyak dan memberi kesan.

 

Perniagaan digesa untuk bergerak melangkaui pelupusan sisa dan berusaha ke arah penghapusan sisa. Dengan mengamalkan pemikiran ekonomi bulat, menyokong model inovatif seperti DaaS, dan membuat pilihan yang mementingkan alam sekitar, setiap perniagaan, tanpa mengira saiz, boleh memainkan peranan penting dalam mencipta masa depan yang mampan.

 

Lagipun, mengapa perlu melupuskan sisa sedangkan kita boleh berusaha untuk menghapuskannya sama sekali? - DagangNews.com