Manfaat buka sempadan negara lebih besar daripada mudarat – pakar ekonomi | DagangNews Skip to main content

Manfaat buka sempadan negara lebih besar daripada mudarat – pakar ekonomi

Ia adalah keputusan yang dialu-alukan memandangkan sempadan antarabangsa kita telah ditutup selama hampir dua tahun sejak Mac 2020.
Oleh Dr Rosnani Rasul

DALAM keputusan strategik semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa Malaysia akan beralih ke tahap endemik COVID-19 mulai 1 April.

 

Negara itu juga akan membuka semula sempadan antarabangsanya pada masa yang sama, menandakan Malaysia sebagai yang pertama negara di ASEAN untuk berbuat demikian.

 

Pelawat yang divaksin sepenuhnya dan rakyat Malaysia yang pulang tidak perlu menjalani kuarantin semasa ketibaan walaupun mereka mesti menjalani ujian RT-PCR dua hari sebelum berlepas dan ujian pantas (RTK) semasa ketibaan.

 

Ini adalah keputusan yang dialu-alukan memandangkan sempadan antarabangsa kita telah ditutup selama hampir dua tahun sejak Mac 2020.


 

dr rosnani rasul
   DR ROSNANI RASUL

 

 

Penutupan sempadan juga telah menjejaskan sektor perkhidmatan, khususnya subsektor berkaitan pelancongan dan sampingan (contohnya peruncitan, seni dan budaya) memandangkan penurunan mendadak dalam pelancong antarabangsa yang berkurangan kepada 4.3 juta pelancong pada 2020 daripada 26 juta pada 2019 (sebelum wabak).

 

Perbelanjaan pelancong pada 2020 juga merosot separuh atau kepada RM40.4 bilion daripada RM86.1 bilion tahun sebelumnya.

 

Lebih penting lagi, pelancongan merupakan salah satu industri terbesar di Malaysia, menyumbang hampir 6% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara dan menggaji hampir satu perempat daripada tenaga kerja Malaysia.

 

Penutupan beberapa sektor terutamanya perkhidmatan turut menyumbang kepada peningkatan mendadak dalam pengangguran yang mencapai kemuncak 5.3% pada Mei 2020 akibat wabak itu.

 

 

PM

 

 

Sempadan yang ditutup juga merupakan tekanan berat bagi sektor-sektor utama seperti pertanian dan pembuatan yang telah menghadapi isu kekurangan buruh.

 

Keputusan untuk membuka semula sempadan antarabangsa kita seharusnya dipuji memandangkan kesediaan Malaysia untuk beralih ke peringkat endemik COVID-19 berikutan hampir 98% populasi dewasa telah divaksin sepenuhnya dan lebih separuh telah melengkapkan suntikan penggalak mereka.

 

Walaupun kes harian COVID-19 masih meningkat dengan purata pergerakan tujuh hari hampir 30,000 kes, sebanya 99% daripada kes yang disahkan setiap hari adalah sama ada tanpa gejala atau mengalami penyakit ringan hingga sederhana, membolehkan peralihan yang agak selamat daripada tahap pandemik kepada peringkat endemik untuk COVID -19.

 

 

PM

 

 

Kadar pemvaksinan COVID-19 negara ini yang menggalakkan juga menunjukkan bahawa sistem penjagaan kesihatan kita tidak seharusnya dibebani dengan bilangan kes baharu yang tinggi, terutamanya di unit rawatan rapi (ICU) sekali gus mengurangkan beban pada perbelanjaan penjagaan kesihatan mulai sekarang.

 

Ambil perhatian bahawa perbelanjaan berkaitan COVID-19 kerajaan sudah mencecah RM38 bilion pada 20202 dan RM39 bilion pada 2021 walaupun akan berakhir pada 2022 dengan peruntukan akhir sebanyak RM23 bilion. Jumlah perbelanjaan berkaitan COVID-19 ialah RM100 bilion yang bukannya jumlah yang kecil.

 

Penamatan perbelanjaan COVID-19 boleh menjadi pelopor untuk siling hutang fiskal kita ditetapkan semula lebih rendah kepada 55% daripada KDNK daripada siling sementara yang lebih tinggi sebanyak 65% kepada KDNK disebabkan oleh wabak itu.

 

Pembukaan semula sempadan juga akan memulihkan sektor pelancongan yang telah menanggung beban pandemik walaupun pemulihan akan beransur-ansur memandangkan penduduk ASEAN hanya dijangka diberi vaksin sepenuhnya menjelang 2023.

 

Sementara itu, kadar vaksinasi untuk populasi global hanya akan mencapai 70% menjelang pertengahan tahun walaupun suntikan penggalak mungkin mengambil sedikit masa untuk mencapai tahap yang selesa.

 

Keperluan ketat untuk pulang dan pelawat Malaysia (misalnya, ujian RT-PCR dan ujian RTK) juga boleh menjadi penghalang memandangkan kos yang tinggi untuk ujian ini, apatah lagi tahap kes harian yang masih tinggi.

 

 

PM

 

 

Walau bagaimanapun, pembukaan semula sempadan akan menangani isu-isu utama seperti kekurangan buruh untuk sektor utama (pembuatan dan perladangan) yang telah menjadi halangan utama untuk pemulihan sepenuhnya mereka.

 

Peralihan ke peringkat endemik juga merupakan petunjuk bagi Kerajaan untuk menyatukan keadaan fiskalnya. Ini juga akan menjadi pemacu untuk mengurangkan kadar pengangguran, yang kini disasarkan pada 4% pada 2022.

 

Memandangkan gangguan daripada konflik Rusia-Ukraine semasa, PublicInvest Research bagaimanapun, berhati-hati terhadap prospek jangka terdekat.

 

Ramalan KDNK 2022 PublicInvest Research ialah sebanyak 6.1% (KDNK 2021: 3.1%) kekal tidak berubah. - DagangNews.com

 

Dr Rosnani Rasul ialah pakar ekonomi di PublicInvest Research