Malaysia antara negara teratas pilihan pelabur hartanah komersial China – Juwai IQI | DagangNews Skip to main content

Malaysia antara negara teratas pilihan pelabur hartanah komersial China – Juwai IQI

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 12 Jun - Malaysia mendapat manfaat daripada perubahan dalam pelaburan hartanah komersial antarabangsa China, sementara Amerika Syarikat dan Australia telah kehilangan pelaburan pada tahap yang lebih rendah, menurut Juwai IQI.

 

Pengasas Bersama Juwai IQI dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Kashif Ansari mendapati dua perubahan besar sejak 12 bulan lalu, iaitu pelaburan hartanah komersial antarabangsa China telah menurun dengan ketara, dan pelaburan telah beralih dengan ketara ke arah Malaysia dan negara Asia Tenggara yang lain, terutamanya Indonesia dan Thailand.

 

"Melihat ke hadapan, Asia Tenggara harus mendapat manfaat daripada pemulihan China, walaupun kebangkitan ekonomi itu berlaku lebih perlahan daripada yang kita jangkakan pada awal tahun ini. Akan ada pertumbuhan kukuh dalam perjalanan, pelancongan, barangan pertanian dan pengeluaran luar pesisir,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Menurut Kashif, pelabur China menganggap hartanah komersial Malaysia menarik disebabkan hubungan perniagaan dengan China semakin berkembang, dan ekonomi Malaysia yang kukuh menyediakan peluang di tanah yang boleh dibangunkan, kemudahan pelancongan, taman perindustrian, pusat data dan kemudahan perindustrian dan logistik.

 

Selain itu, pelabur China mudah mendapatkan kelulusan pelaburan di Malaysia berbanding Amerika Utara atau Eropah.

 

 

Kashif Ansari
Kashif Ansari

 

 

Kashif berkata Johor, Kuala Lumpur dan Selangor adalah destinasi utama bagi pelabur hartanah komersial China, tambahnya.

 

“Kami melihat bahawa hubungan Singapura dan Johor menjadi asas kepada banyak pelaburan China di negeri ini dan pelaburan ini akan meningkat. Rangkaian kereta api akan membawa kepada lebih banyak limpahan pelaburan dari Singapura dan akan menarik lebih ramai lagi rakyat Singapura dan China yang mencari pulangan lebih tinggi, gaya hidup dan kemampuan yang ditawarkan oleh Johor,” jelasnya.

 

Beliau berkata Malaysia pertama kali menjadi destinasi lima teratas untuk pelabur hartanah komersial China pada 2022 dan telah mencapai tempat ketiga dalam data global Juwai IQI tahun ini yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

 

“Melihat ke hadapan, kami tidak percaya ketidaktentuan ekonomi global akan menghalang Malaysia daripada mencapai pertumbuhan KDNK sebanyak 4.7% pada 2023. China selepas Singapura adalah pasaran eksport kedua terbesar Malaysia, dengan jumlah RM16.7 bilion pada Mac 2023, kira-kira 13% daripada semua eksport.

 

“Malaysia juga mengimport lebih banyak dari China berbanding pasaran lain. China menyumbang 20.5% daripada eksport, bernilai RM21.2 bilion pada bulan Mac,” ujarnya.

 

Jelasnya, Malaysia akan semakin menarik lebih banyak pelaburan disokong oleh inisiatif untuk mengurangkan kerenah birokrasi dan pengembangan ekonomi negara. -DagangNews.com