Kopi atau Teh: Mana Satu Pilihan Lebih Sihat? | DagangNews Skip to main content

Kopi atau Teh: Mana Satu Pilihan Lebih Sihat?

oleh AZIZI AHMAD

Saudara Pengarang,

 

Pada waktu pagi, apabila anda mengambil cawan kegemaran anda untuk diisi dengan minuman panas yang menyegarkan, apakah yang anda tuangkan ke dalam cawan anda?

 

Sama ada anda menyukai kopi yang pekat mendalam atau rasa teh yang segar dan menyegarkan, kedua-duanya adalah pilihan yang sangat baik.

 

Apabila bercakap tentang kesihatan, adakah teh atau kopi adalah pilihan yang lebih baik?

 

Kopi mengandungi banyak antioksidan polifenol , serta kafein dan trigonel. Uma Naidoo, MD, pakar psikiatri pemakanan memberitahu MindBodyGreen bahawa sifat ini boleh mengurangkan peluang kehilangan ingatan dan meningkatkan kognisi.

 

 

parafrasa

 

 

Selain antioksidan, seperti sebatian anti-radang asid klorogenik, kopi juga menyokong kesihatan otak, dan mungkin memberi kesan positif kepada keadaan kesihatan yang lain.

 

Satu kajian yang diterbitkan oleh Food Research International mendapati bahawa minum kopi boleh membantu mengurangkan risiko kanser gastrousus dan hati.

 

Sifat perlindungan dalam kopi juga boleh melambatkan perkembangan kanser saluran pencernaan. Ini termasuk kanser mulut, gastrik, kolorektal dan esofagus.

 

Satu penyelidikan yang diterbitkan dalam Circulation, telah dilakukan selama sepuluh tahun dan melihat 34,670 wanita sihat. Peserta yang minum lima atau lebih cawan kopi setiap hari, mengurangkan risiko strok sebanyak 23 peratus, berbanding bukan peminum kopi.

 

Sebaliknya, teh juga mempunyai banyak manfaat kesihatan yang berharga. Teh mengandungi sejumlah besar sifat anti-radang, seperti antioksidan.

 

 

parafrasa

 

 

Apabila bercakap tentang kesejahteraan keseluruhan anda, teh boleh membantu meredakan loya, melegakan sakit kepala, mengurangkan masalah pencernaan dan menguatkan sistem imun anda.

 

Theaflavin, thearubigin, dan catechin dalam teh boleh meningkatkan proses kardiovaskular dan mengurangkan keradangan mengikut WebMD.

 

Polifenol dalam teh hitam mungkin mengandungi ciri-ciri yang boleh membantu melawan kanser. Kajian ini diterbitkan dalam The Febs Journal, menunjukkan dengan meminum teh dan melihat perkembangan sel-sel leukimia, perkembangan kitaran sel mungkin telah diperlahankan. Penyelidikan ini masih dijalankan jadi tiada penemuan muktamad.

 

Selain berpotensi mencegah kanser, teh boleh mengurangkan risiko mendapat strok. Kajian sepuluh tahun dalam Journal of Zhejiang University terhadap 74,961 orang yang sihat.

 

Mereka yang minum empat cawan atau lebih teh hitam setiap hari mempunyai risiko strok 21 peratus lebih rendah. Ini amat penting kerana strok adalah punca kedua kematian utama di seluruh dunia.

 

Jadi, apakah yang perlu anda pilih apabila anda inginkan sesuatu yang panas yang boleh menyedarkan anda atau membantu anda berehat selepas hari yang panjang?

 

 

parafrasa

 

 

Apabila bercakap mengenainya, kedua-dua kopi dan teh memberi manfaat tetapi kopi mengandungi jumlah kafein yang lebih tinggi, yang mungkin dielakkan oleh sesetengah orang.

 

Apabila bercakap tentang kafein dalam kopi berbanding kafein dalam teh, kerana teh mengandungi lebih sedikit , ia adalah pilihan yang lebih sihat. - DagangNews.com

 

Azizi Ahmad suka menikmati minuman untuk kesihatan