KAB lantik Amanda Lee dan Jonathan Wu sebagai Pengarah | DagangNews Skip to main content

KAB lantik Amanda Lee dan Jonathan Wu sebagai Pengarah

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 18 Mac - Kinergy Advancement Berhad (KAB) telah melantik Dr Amanda Lee Sean Peik sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif dan Jonathan Wu Jo-Han sebagai Pengarah Eksekutif.

 

Dengan lantikan Amanda, Lembaga Pengarah KAB kini terdiri daripada tiga pengarah wanita, menekankan dedikasi kumpulan untuk memupuk kepelbagaian jantina dan kepimpinan inklusif, kata KAB dalam satu kenyataan media hari ini.

 

Pengembangan KAB ke dalam segmen rumusan tenaga lestari (SES) kini disokong oleh pelantikan Amanda dan Jonathan, yang memainkan watak penting dalam membentuk hala tuju strategik syarikat dan pembangunan segmen SES. 

 

Pelantikan strategik ini disasarkan untuk mengukuhkan kepakaran teknikal KAB dalam sektor tenaga dan kejuruteraan mampan, sambil menggalakkan prospek positif untuk memacu pertumbuhan strategik dan cita-cita kumpulan.

 

Menurut KAB, Amanda yang merupakan pakar hidrologi dan kejuruteraan sumber air berpengalaman yang diiktiraf sebagai teknologis profesional mempunyai kelulusan PhD dalam kejuruteraan awam dari Universiti Nottingham (Kampus Malaysia) dan ijazah Sarjana Muda dalam bidang kejuruteraan awam dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). 

 

“Kekayaan pengalamannya dalam hidrologi dan kejuruteraan sumber air, dengan tumpuan yang ketara pada kesan perubahan iklim dan ramalan banjir akan menjadi instrumen dalam membimbing projek pengurusan sumber air dan kuasa hidro KAB,” kata kumpulan itu.

 

Sementara itu, Jonathan, yang menyertai syarikat itu pada Ogos 2018, telah memainkan peranan penting dalam memacu pengembangan kumpulan kepada tenaga mampan.

 

 

Jonathan Wu Jo-Han
Jonathan Wu Jo-Han

 

 

“Setelah berkhidmat sebagai Pengarah untuk kebanyakan anak syarikat kumpulan dan Ketua Pegawai Operasi untuk segmen SES sejak 2023, kenaikan pangkat Jonathan kepada Pengarah Eksekutif Kumpulan menekankan sumbangannya yang tidak ternilai kepada kejayaan organisasi. 

 

“Pengalaman beliau akan terus memainkan peranan penting dalam memacu pertumbuhan masa depan KAB,” tambahnya.

 

Timbalan Pengerusi Eksekutif merangkap Pengarah Urusan Kumpulan KAB, Datuk Lai Keng Onn berkata, kehadiran Amanda dan Jonathan ketika kumpulan itu mengembangkan portfolio tenaga secara aktif, memupuk kepelbagaian kepakaran dalam lembaga pengarah.

 

“Ini menawarkan perspektif berbeza untuk memperkayakan proses membuat keputusan kami. Keputusan mereka untuk menyertai Lembaga Pengarah mencerminkan kepercayaan bersama dan menekankan nilai dan visi bersama kami, memacu ke hadapan pembangunan tenaga mampan kami di rantau ASEAN dan di peringkat global,” ujar beliau. - DagangNews.com