IHH guna tenaga solar di seluruh hospitalnya menjelang 2025 | DagangNews Skip to main content

IHH guna tenaga solar di seluruh hospitalnya menjelang 2025

Dari kiri, Jean-François Naa, Dato Sri Fadillah Yusof dan Tan Sri Mohammed Azlan, Pengerusi IHH Healthcare pada majlis pelancaran inisiatif Tenaga Solar IHH di Kuala Lumpur pada 30 April 2024.

KUALA LUMPUR 30 April - IHH Healthcare Bhd menjalinkan kerjasama dengan Ditrolic Energy Holdings Sdn Bhd untuk menyediakan inisiatif tenaga solar yang komprehensif di seluruh rangkaian hospitalnya.

 

Pelancaran penuh tenaga solar di seluruh hospital IHH di Malaysia dijangka siap menjelang 2025.

 

Ketua pegawai eksekutif IHH Jean-François Naa berkata lapan daripada 17 hospitalnya telah beralih kepada tenaga solar.

 

"Matlamat kami yang lebih luas adalah untuk menghadkan pertumbuhan karbon menjelang 2025 dan mencapai pelepasan sifar bersih menjelang 2050," kata beliau kepada pemberita pada majlis pelancaran di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur pada Isnin.

 

Naa berkata kumpulan itu mahu mengurangkan pergantungan kepada bahan api fosil dan menjadi lebih mampan, yang merupakan sebahagian daripada komitmennya untuk memenuhi objektif alam sekitar, sosial dan tadbir urusnya.

 

Melangkah ke hadapan, kumpulan itu berhasrat untuk meneruskan peralihan kepada tenaga hijau dengan projek suria luar tapak dan perjanjian pembelian kuasa maya.

 

“Sebagai satu daripada penyedia penjagaan kesihatan terbesar di negara ini, kami mengakui bahawa penggunaan tenaga adalah sumber terbesar pelepasan gas rumah hijau langsung kami, menyumbang lebih tiga perempat daripada jejak karbon kami.

 

“Dengan pemasangan panel solar merentasi rangkaian hospital kami yang merangkumi Hospital Gleneagles, Hospital Pantai, Pusat Perubatan Prince Court dan Pusat Perubatan Timberland, kami dapat beralih kepada tenaga boleh diperbaharui dan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau kami,” katanya.

 

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Peralihan Tenaga dan Transformasi Air Datuk Seri Fadillah Yusof, yang merasmikan acara itu, berkata inisiatif IHH sejajar dengan matlamat negara untuk meningkatkan penggunaan tenaga boleh diperbaharui dan mencapai pelepasan gas rumah hijau bersih-sifar menjelang 2050.

 

Beliau berkata pemasangan panel solar atas bumbung IHH menjadi contoh kepada organisasi lain kerana ia menggunakan ruang atas bumbung yang mengelakkan keperluan untuk membangunkan ruang berasingan untuk panel solar. - DagangNews.com