ESG: Malaysia tidak perlu bergantung kepada nilai dunia Barat penuh hipokrit | DagangNews Skip to main content

ESG: Malaysia tidak perlu bergantung kepada nilai dunia Barat penuh hipokrit

Oleh Dr. Nor Azlina Abu Bakar

SITUASI global semasa, khususnya di Palestin dan Ukraine, menunjukkan dengan jelas tentang percanggahan pendekatan dunia barat terhadap nilai keadilan sosial dan hak asasi manusia.

 

Dalam keadaan masyarakat yang semakin sedar dari aspek sosial dan aktivisme hari ini, adalah penting untuk mengkaji secara kritis jurang yang jelas antara cita-cita yang dipromosikan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melalui Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) dan realiti pahit yang terpaksa ditelan di kebanyakan negara miskin dan bergolak.

 

Satu bidang khusus di mana perpecahan ini amat ketara adalah berkaitan dengan keadilan sosial. Isu kemanusiaan di Palestin dan Ukraine menjadi contoh tentang ketidakkonsistenan yang dirasakan dalam pendirian Barat mengenai keadilan sosial dan hak asasi manusia.

 

Pergolakan ini telah menimbulkan persoalan yang berkaitan tentang prinsip dan tindakan asas negara barat dan PBB.

 

Dr. Nor Azlina Abu Bakar
Dr. Nor Azlina Abu Bakar

 

Cuba kita lihat dari segi isu kemiskinan bandar yang merupakan pelanggaran serius hak asasi manusia kerana ia merampas hak asas individu daripada tahap kehidupan yang baik dan menafikan mereka akses kepada perkhidmatan dan kemudahan awam yang asas.

 

Keupayaan untuk mengakses kemudahan awam dan rangkaian maklumat, menerima pendidikan yang berkualiti, dan mempunyai akses kepada perkhidmatan penjagaan kesihatan yang boleh dipercayai dan berkualiti tinggi adalah komponen penting yang memberi kesan yang signifikan kepada kualiti hidup individu dan potensi mereka untuk mobiliti sosial.

 

Sebagai contoh, individu yang tinggal di sebuah bandar yang dikendalikan dengan baik, yang menyediakan aksesibiliti kepada infrastruktur dan perkhidmatan penting, tidak boleh dianggap miskin hanya berdasarkan pendapatan mereka berhampiran garis kemiskinan.

 

Ini kerana mereka mempunyai keupayaan untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah, akses kepada perkhidmatan perubatan yang diperlukan, dan hidup dalam perumahan yang selamat dan sah tanpa ketakutan yang berterusan terhadap pengusiran.


 

wainuiomata

 


Di sisi lain, adalah penting untuk mengakui bahawa individu yang tinggal di kawasan bandar yang dikendalikan dengan buruk, walaupun mempunyai pendapatan di atas garis kemiskinan, masih boleh mengalami kemiskinan disebabkan oleh pelbagai faktor seperti infrastruktur dan perkhidmatan yang tidak mencukupi, kurangnya penjagaan yang selamat, dan cabaran lain yang berkaitan.

 

Oleh itu, adalah penting untuk menggunakan pendekatan menyeluruh melalui perspektif keadilan sosial dan hak asasi manusia apabila merangka strategi dan inisiatif yang bertujuan untuk mengurangkan kemiskinan.

 

Malaysia

Sebagai usaha mengurangkan kemiskinan bandar di Malaysia, pendekatan haruslah mempertimbangkan konteks dan pengetahuan tempatan dan bukan lagi bergantung pada nilai yang dicanang dunia Barat semata-mata.

 

Dengan memahami cabaran unik yang dihadapi oleh komuniti bandar di Malaysia, kita boleh membangunkan strategi yang disesuaikan dengan keperluan khusus dan nuansa budaya kita. Adalah penting untuk mengiktiraf pengaruh faktor budaya, sosial dan ekonomi dalam menangani punca kemiskinan bandar.

 

Pembuat dasar dan pihak berkepentingan harus mereka bentuk intervensi yang disasarkan yang sesuai dengan masyarakat Malaysia, dan bukannya mengenakan model pembasmian kemiskinan yang digubal PBB atau dunia barat yang mungkin tidak lagi relevan untuk diguna pakai di zaman ini.

 

Dalam memahami kerumitan kemiskinan bandar dan implikasinya terhadap keadilan sosial dan hak asasi manusia, pembangunan pemetaan aset milik komuniti adalah sangat penting dalam mendapatkan pandangan tentang kebimbangan kemiskinan bandar, merangkumi keadilan sosial dan hak asasi manusia.


 

parafrasa

 


Objektif utama adalah untuk menilai keperluan komuniti dan mengiktiraf sumber berharga yang mereka miliki. Penilaian ini akan memperkasakan mereka untuk mengemudi dan mengatasi pelbagai cabaran dengan keberkesanan yang dipertingkatkan.

 

Perlu diingat bahawa skop usaha pemetaan aset ini harus merangkumi pelbagai situasi yang mencabar, sekali gus memainkan peranan penting dalam mewujudkan gambaran keseluruhan yang komprehensif untuk pemerkasaan komuniti.

 

Kompilasi ini akan berfungsi sebagai sumber yang tidak ternilai untuk inisiatif pembangunan komuniti, menawarkan bimbingan penting dan memperkasakan komuniti ke arah kemajuan yang lebih bersifat manusiawi berteraskan pengetahuan tempatan. - DagangNews.com

 

Dr. Nor Azlina Abu Bakar adalah Pensyarah Kanan, Jabatan Senibina (Perancangan Bandar dan Wilayah dan Pembangunan Komuniti), Fakulti Rekabentuk dan Senibina, UPM